Skip to main content
25. september 2018

Succesfuld nordjyde sidder på toppen af isbjerget

I Aalborg går en iværksætter rundt med is i maven. Kim Jensen lånte i 2014 en halv million i banken, og sagde så sin faste stilling op hos Novo Nordisk, for at føre sin drøm ud i livet. Kim ville skabe verdens første håndholdte isterninge-dispenser, og revolutionere vores adfærd ved at gøre isterninger til en nemmere del af vores hverdag. Kim Jensen gjorde det umulige, skabte et produkt, og ejer nu patenterne på ICEBREAKER, som netop er kommet til salg i land nummer 47.

Aalborg, den 25. September

Det er snart et år siden, at Kim Jensen lykkedes med at færdigproducere sin længe ventede drøm, nemlig den håndholdte isterningemaskine. Siden isterningemaskinen også kaldet ICEBREAKER Urban blev lanceret på markedet efter flere års hårdt arbejde, har Kim knoklet for at få den ud på markedet, og kan i dag fejre land nummer 47.

Ideen blev til virkelighed, som led i ambitionen om at gøre isterninger nemmere tilgængelige. Allerede i 2001 startede planerne, da idémanden bag, Kim Jensen boede i Austin Texas og der oplevede, hvordan isterninger var en langt mere integreret del af hverdagen. Det satte refleksioner i gang om, hvordan isterninger kunne blive en hverdagsluksus, der er nem at tilgå – uden besværlige isterningeposer eller dyre løsninger som fx et amerikanerkøleskab. Målet blev at revolutionere måden, hvorpå isterninger bliver lavet.

ICEBREAKER

ICEBREAKER Urban nytænker isterningemarkedet. Produktet fryser isterninger helt uden brug af elektronik.

”Det har været en stor udfordring at få vand til at fryse inde i en mekanisk konstruktion af plastik, og at frigive isen ved bare at dreje på et låg. Opgaven var derfor at forsimple et komplekst produkt, så det er nemt og overskueligt at forstå og bruge. Vi har været meget omhyggelige med at konstruere ICEBREAKER Urban, så vi skaber den helt rette oplevelse ved at lave og servere isterninger og dermed bringer ekstra luksus ind i hverdagen” forklarer Kim Jensen.ICEBREAKER

Vejen har ikke været nem, og der har været mange udfordringer undervejs. Kim er blevet mødt med skepsis overfor projektet, som kun få troede var muligt. Teknologien er kompliceret, og gentagne produktionsudfordringer har forsinket processen.

” At vi er de første til at lancere en håndholdt isterningemaskine er ikke uden grund. Der er mange udfordringer med at smide et komplekst produkt i minusgrader. Det er 18 mekaniske dele, der skal passe ligesom tandhjulene i et ur. Det tog tre forskellige designs og utallige produktionsforsøg at nå dertil, hvor vi er i dag. Mange, jeg har mødt undervejs, har sagt til mig, at det ikke kunne lade sig gøre. Sammen med mit team har jeg bevist, at det kunne det”.

Kampen til land nummer 47

Det har taget tre år at udvikle den avancerede teknologi og produktet, som i dag udgør ICEBREAKER, der er et patentbeskyttet varemærke og teknologi. ICEBREAKER Urban er det første produkt i serien, som i dag sælges i 47 lande, så ambitionerne er store, og rejsen er først lige begyndt.

Projektet sidste år finansieret via crowdfunding-platformen Kickstarter, hvor Kim hentede 700.000 dkk inden produktet gik i produktion. Siden fik han også økonomisk opbakning af både Borean Invest og Vækstfonden.

Til forskel for software-iværksættere kræver det en stor mængde kapital for at sætte et produktions- og logistikapparat i gang. Det har kostet Kim og Icebreaker Nordic omkring 10 millioner indtil nu, hvor de så endelig kan præsentere land ICEBREAKER Urban i land nummer 47, og han er i forhandling med en stor skandinavisk kæde, som forhåbentlig bliver signet indenfor de næste par uger.

ICEBREAKER

Fakta om virksomheden Icebreaker Nordic

  • Lancerede det første banebrydende produkt ICEBREAKER Urban 1. november 2017
  • Icebreaker Nordic har patentbeskyttelse i det meste af verden på 8 forskellige dele afden revolutionerende isterningeopfindelse.
  • Foruden Kim Jensen ejes Icebreaker Nordic af Borean Invest, Patentadvokat MarcMünzer, Direktør i RadiCover Enrico Kaarsberg og Kasper Granat, Chief MarketingOfficer i Nordlux.
  • Virksomheden er finansieret af private banklån på 2,5 mio dkk, samt låne-investeringfra Borean Invest på 5,9 mio dkk, og Vækstfonden har ydet risiko reduceret lån: 3,6mio dkk.
  • Virksomheden har en professionel bestyrelse, bestående af ledendemedarbejdere/ejere fra; Borean Invest, Nordlux, SACKit

ICEBREAKER

Fakta om ICEBREAKER Urban

  • ICEBREAKER Urban sælges i 47 lande med 80% omsætning i: DE, DK, SE, FR, CH,TW, US.
  • Tre enkle steps: 1. fyld med vand, 2. læg på frys og 3. server
  • Isen serveres ved at dreje toppen med et ”twist”
  • Naturlig del af middagsbordet
  • Fås i fire unikke farver
  • Designet af den danske arkitekt og designer Henrik Bønnelycke, Bonnelycke mdd
  • Hver ICEBREAKER kan tømmes helt og genfyldes flere gange om dagen.
  • Forhandles bl.a. i Bahne, Sinnerup, Værsgo og udvalgte Kop & Kande-butikker.ICEBREAKER er på nuværende tidspunkt også vej ind i Skousen.

Nyeste artikler

Mick Øgendahl har taget hul på sin tour rundt i Danmark med onemanshowet ’Bad Boy’ efter en pause fra scenen på syv år. Den 51-årige komiker har gi…
Sangerinden Ellen Bathum, der er bedre kendt under kunstnernavnet Elba, flyttede tilbage til roen og naturen i hjemstavnen Thy, da hun havde brug f…

Logo for APPETIZE Magasin
APPETIZE Magasin er et slow-medie, der indbyder til ro og fordybelse. Vi er det eneste af sin slags i Nordjylland, og vi tror på, at værdien af vores seks årlige udgivelser gør en forskel på oplevelsen af at høre til og være en del af den nordjyske DNA. Vi er stolte af vores region og sætter stor pris på at fortælle om alle de nordjyder, der gør en forskel. Både de private og virksomhederne.

Tilmeld nyhedsbrev