Skip to main content
Pressemeddelelse: Aalborg Kommune
21. juli 2025

Ungdomslegene i Aalborg fejrer 50 års-jubilæum

Fra den 29. juli til den 3. august vil ca. 900 unge fra Aalborgs venskabsbyer sætte deres præg på bybilledet. De unge mennesker er i Aalborg for at deltage i Ungdomslegene. En idrætsevent, der siden 1975 har været holdt i Aalborg hvert fjerde år, mens venskabsbyerne Almere, Lancaster og Rendsburg har været værter i de mellemliggende år. Dermed kan Ungdomslegene i Aalborg i 2025 fejre 50 års-jubilæum.

 

“Vi glæder os rigtig meget til at kunne byde de mange unge velkomne til Aalborg og en uge fyldt med sport og samvær på tværs af landegrænser”, siger borgmester Lasse Frimand Jensen og fortsætter: “Det er utroligt, at vi nu kan fejre 50-års jubilæum for legene. Legene har været med til at forme unge fra de deltagende lande og givet dem et internationalt udsyn. Det er en stor fornøjelse, at vi nu igen kan give så mange unge muligheden for at være sammen og skabe venskaber med unge fra andre lande. Legene er med til at sætte Aalborg på verdenskortet, og vi glæder os til at vise, at vi er en global kommune, hvor vi bor 167 nationaliteter ” afslutter Lasse Frimand Jensen.

 

SIFA og Aalborg Kommune har siden 1975 arrangeret ungdomslegene i et tæt samarbejde. Søren Larsen, idrætskonsulent hos SIFA, arbejder med at arrangere ungdomslegene. Han deltog tilbage i ungdomslegene i 1975:

“Jeg var lige knap gammel nok til at deltage” fortæller Søren. “Men vi vandt bronze. Det var så fordi, vi kun var tre deltagende hold i volleyballturneringen,” tilføjer han med et grin.

Søren tøver ikke et sekund, når han skal nævne det bedste ved at arbejde med Ungdomslegene:

“Det bedste ved at arbejde med ungdomslegene er at se de her unge mennesker, der i den grad vokser. Især når vi er på udebane. De bliver to år ældre under legene, og der knyttes venskaber på tværs af landegrænser. Og venskaberne er lettere at vedligeholde i dag med de sociale medier” fortæller Søren Larsen.

 

Det, der begyndte som en Aalborg-begivenhed, har over årene udviklet sig til en international affære. Aalborg får besøg af unge sportsfolk og ledere fra Rendsburg og Wismar i Tyskland, hollandske Almere, Vilnius i Litauen, Lancaster i England, Rapperswill i Schweiz, Karlskoga i Sverige, Gdynia i Polen, Antibes i Frankrig, Fuglefjord på Færøerne, østrigske Innsbruck, Varna i Bulgarien, ukrainske Mykolaiv, Tulcea i Rumænien, Hefei i Kina, finske Liperi, Frederikstad i Norge og irske Galway.

I 1975 var der 873 deltagere fra 11 byer, der dystede i 22 idrætsgrene. Billedet er næsten det samme i dag, hvor SIFA og Aalborg Kommune forventer ca. 900 gæster fra 18 byer, der vil kaste sig ud i 15 discipliner.

 

I lighed med de seneste lege i Aalborg i 2019 vil Vestbyen og Vestre Fjordpark være centrum for arrangementet. Det er blandt andet følgende discipliner, man vil kunne opleve rundt omkring på Aalborgs idrætsanlæg: atletik, badminton, basketball, bordtennis, bueskydning, fodbold, fægtning, golf, gymnastik, håndbold, judo, karate, svømning, tennis og volleyball.


Nyeste artikler

Da jeg var barn, troede jeg, at livet ville følge en plan. Ikke nødvendigvis en særlig vild plan. Bare den klassiske. Jeg skulle møde den store kærli…
Der findes noget, der er akkurat lige så livsvigtigt som mad og drikke, ilt og kærlighed. Og det er MOD. Mod er også en finurlig størrelse, der komme…

Logo for APPETIZE Magasin
APPETIZE Magasin er et slow-medie, der indbyder til ro og fordybelse. Vi er det eneste af sin slags i Nordjylland, og vi tror på, at værdien af vores seks årlige udgivelser gør en forskel på oplevelsen af at høre til og være en del af den nordjyske DNA. Vi er stolte af vores region og sætter stor pris på at fortælle om alle de nordjyder, der gør en forskel. Både de private og virksomhederne.

Tilmeld nyhedsbrev