Sissel Edelbo – Slow fashion pioner
Siden 2004 har Sissel Edelbo produceret smukke og farverige klæder til kvinder, og bag virksomheden står i dag parret Jeanne Sissel Thomsen og Chris Elmengaard. Sammen er de om de bæredygtige værdier, kreative designs og en stor kærlighed til Indien
Farver, mønstre og teksturer. Ikke ét stykke tøj er ens. Hvert enkelt item i Sissel Edelbo-universet er unika, og bliver skabt med fokus på det traditionelle indiske håndarbejde med stærke værdier om slow fashion. Hvert eneste stykke stof er håndplukket af Jeanne for at sikre, at kvaliteten lever op til forventningerne og for at udvælge de allersmukkeste prints, som efterfølgende kan få nyt liv.
Fælles for alle produkter hos Sissel Edelbo er, at der bagved ligger kreative, bæredygtige værdier samt en stor forkærlighed til Indien.
Farverig slikbutik
Idéen til Sissel Edelbo opstod, da Jeanne som ung rejste ud for at udforske verdenen som backpacker. Her oplevede hun Indien og den indiske kultur for første gang, og en lille landsby, som hun og de andre kom igennem, talte direkte til hendes hjerte. Hver anden forretning i byen var fyldt med farverige, eksotiske stykker tøj, der lå på hylder fra gulv til loft, og som var syet i de traditionelle indiske vintage sarier. Sarierne har været båret af indiske kvinder og efterfølgende blevet syet om til nye stykker tøj. Her blomstrede inspirationen frem omkring kimonoer og kjoler i kulørte, flatterende materialer.
– Det var som en farverig slikbutik, husker Jeanne, mens hun viser efterårets nyeste styles frem.
Da hun vendte hjem til Danmark, var det sammen med barndomsveninden Christina Edelbo Petersen, at hun fik sat gang i virksomheden, hvis navn består af begge kvinders mellemnavne. Kernen i Sissel Edelbo blev hurtigt fastlagt, og de to veninder ville upcycle de smukke vintage materialer, som i generationer har været båret af indiske kvinder, og give de farverige sarier nyt liv.
– Vi udvalgte forskellige prints, der var etniske og måske ikke helt passede ind i den nordiske og klassiske stil. Men der var alligevel referencer til noget tapet, som ens mormor havde haft i sommerhuset eller et mønster på en underkop, fortæller Jeanne.
I dag udvælger Jeanne sarierne på samme måde som i 2004, hvor hun selv rejser til Indien og modtager de kæmpestore bundter med 100 sarier i hver og håndplukker efter farver, prints og kvalitet. Hver sari er omkring fem-seks meter lang og lidt over en meter bred, og derfor sætter det også nogle begrænsninger til de forskellige designs, som skal tilpasses de forskellige størrelser sarier.
Med ombord
I dag er det parret Jeanne og Chris, der driver Sissel Edelbo, og Christina stoppede for nogle år siden som aktiv part i virksomheden, mens hun stadig ejer en andel tøjbrandet. Jeanne fortæller, at de har et rigtigt godt venskab i dag.
Det lå dog ikke i kortene i begyndelsen, at Chris skulle med på Sissel Edelbo-rejsen, men da veninderne Jeanne og Christina begyndte at fylde stuen hos Jeanne og Chris med produkter, måtte han overgive sig og springe med ombord i det farverige univers.
– Vi var nået til et punkt, hvor jeg skulle tage fri fra arbejde for at tage med på messer som praktisk mand og fysisk hjælp og køre på posthuset, når jeg kom hjem fra arbejde. Da vi skulle have vores andet barn, talte vi om, at jeg kunne agere som barselsvikar for Jeanne, forklarer Chris.
På den måde trådte Chris Elmengaard ind i virksomheden i 2016, som ellers er uddannet socialrådgiver. Forinden havde han flere gange været med på turene til Indien og været en fast sparringspartner for Jeanne, når vigtige valg skulle træffes. I dag er Chris administrerende direktør i Sissel Edelbo og deler Jeannes værdier omkring, at mode kan gå hånd i hånd med bæredygtighed, og samtidigt udfordre smid-væk-kulturen.
Banebrydende bæredygtighed
I dag findes mange tøjvirksomheder, der brander sig med bæredygtighed, og forbrugerne stiller i høj grad krav til producenten, når det kommer til materialer og klimaaftryk. Men da Sissel Edelbo tilbage i 2004 startede med visionen om at genanvende de indiske kvinders aflagte sarier, var bæredygtighed endnu ikke udbredt i folkemunde på samme måde som i dag.
For 18 år siden var det især fortællingen om sarierne, de indiske kvinder og unikke materialer, der fyldte hos Sissel Edelbo, hvori de bæredygtige værdier lå implicit. Sissel Edelbo gik foran i en ny og kommende trend om vintage, recycling og klimabevidsthed, og derfor blev tøjbrandet også i begyndelsen nødt til at gå alternativt til værk.
– Vi tog rundt på loppemarkeder, til designbazarer og vi solgte meget på Trendsales, der er en børs, hvor man kan sælge sit eget tøj videre. Andre solgte deres gamle tøj, hvor vi solgte Sissel Edelbo, fortæller Jeanne.
Sissel Edelbo solgte i begyndelsen de upcyclede sarier side om side med vores andres aflagte tøj, inden de fik benene indenfor hos forretningerne. Her var det især kimonoerne, der var populære i begyndelsen, men sidenhen er kollektionerne udvidet med kjoler, veste, jakker, bukser, nederdele, tasker, tørklæder, hatte og endnu mere.
Fraklip og zero waste
For Jeanne og Chris er det vigtigt, at de bæredygtige værdier er med hele vejen igennem, og derfor arbejder de også med et zero waste princip. De smukke indiske sarier gennemgår mange processer i Sissel Edelbos hænder, før de ender på bøjler i forretningerne. Først bliver de håndplukket og opkøbt, og senere bliver de tilpasset forskellige styles ud fra mønster og kvalitet.
Desværre vil der altid være rester, når tøjet produceres, for uanset hvordan man vender og drejer et design på stoffet, vil der altid være et fraklip. Derfor har Chris og Jeanne tidligt tænkt kreativt for at leve op til egne ambitioner om zero waste.
– Noget, som blev en kæmpesucces for nogle år siden, var, at vi syede vores mest populære styles i mix. Det vil sige, at ærmerne kunne være lyserøde, fronten blev en anden lyserød, bagsiden var lilla og lommen foran kunne laves af et meget lille fraklip og blev derfor også sin egen farve. Det er en måde, hvor vi arbejder med zero waste, og vi er begyndt at tænke over, at der skal være nogle mindre dele i kollektionen, som kan laves af overskydende materialer, fortæller Jeanne.
Jul med perler og print
Det er måske ikke nærtliggende, at et tøjbrand også producerer julepynt med topstjerne, hjerter og mistelten, men Sissel Edelbo tænker hele tiden kreativt for at imødekomme ambitionen om at have mindst muligt spild efter deres produktion og samtidigt bakke op om den sociale bæredygtighed i nogle af verdens fattigste egne.
Idéen med en julepyntskollektion begyndte, da Jeanne og Chris var på besøg i Indien, og i traditionen tro ville de købe personlige julegaver med hjem til forhandlerne. På et marked faldt de over en lille bod, som solgte julekugler lavet i papmache af gamle indiske aviser, og som var håndmalet i de smukkeste farver.
– Da forhandlerne fik dem, sagde de: ’Dét skal vi have i butikken!’ Og jeg tænkte, at der jo ikke var nogen tøjbutikker, som solgte julepynt, men det insisterede de altså på. Så kunne vi begynde at sælge julekuglerne, som bliver lavet i Kashmir tæt på Pakistan, et sted hvor de er meget fattige. Det er fedt også at kunne støtte sådan et område, fortæller Jeanne.
Jeanne og Chris så muligheden for at lave julehjerter og kræmmerhuse i stofresterne fra sommerkollektion. Julekollektionen er de seneste år kun blevet større, og hvert år kommer nye håndlavet pynt til træet. I år kan parret præsentere blandt andet en kringle, en sløjfe og et lys, hvor der er knald på farver, glimmer, håndbroderinger og perler.
Sissel Edelbo har i mange år været en af frontløberne på bæredygtighed som fænomen. Men også de forskellige styles er innovative og trendsættende herhjemme, hvor flere anerkendte modebrands ofte skuler til deres nye kollektioner. Fremadrettet vil parret fortsætte succesen, og samtidigt sørge for, at deres virksomhedskultur er sund. Hvornår Sissel Edelbo vokser ud af lokalerne på Lyngvej i Aalborg vides ikke, men ambitionerne hos Chris og Jeanne er i hvert fald klar til det.