Elsk og bevar ordentligheden
ELSK er et tøjbrand med fokus på ordentlighed og omtanke for miljømæssige og menneskemæssige forhold. APPETIZE var i Thy for at besøge virksomheden, og her fortalte de om baggrunden for, hvorfor de har så stor motivation for at drive en forretning med så klart et fokus. Et fokus der er så skarpt, at de hellere vil gå på kompromis med bundlinjen end med ordentligheden. Derudover har de et opsigtsvækkende arbejdsmiljø, der indebærer både skateboards, trampoliner og bordtennis
Lars Riis og Lukas Leszczynski er stifterne af det ordentlige tøjmærke ELSK, som APPETIZE tog til Thy for at besøge. De kender hinanden fra ungdomsårene på Thisted Handelsgymnasium. Dengang var de ikke venner, og som de selv siger: ”Det er vi stadig ikke”. De formåede dog alligevel at stable et bæredygtigt projekt på benene i 2013, og sidenhen er det blevet en veletableret og succesfuld virksomhed med ni ansatte, som går forrest i kampen for klimaet og det sociale ansvar uden at gå på kompromis med designet af tøjet.
Fakta
Navn Lukas Leszczynski
Alder 39 år
Karriere Uddannet ved EUC Nordvest Erhvervsakademiet. Autodidakt grafisk designer. Har erfaring med marketing og SEM fra flere år i forskellige virksomheder
Privat Bor i Thy med sin kone Karolina. Lukas’ udlandsk-klingende efternavn stammer fra Polen, hvor han er født. Efterfølgende flyttede familien til Færøerne og sidenhen til HanstholmNavn Lars Riis
Alder 38 år
Karriere Uddannet ved Aarhus School of Business. Har erfaring fra modebranchen, hvor han både har boet i London og Tyskland og har arbejdet som indkøber for Salling og TJX Europe
Privat Bor i Thy og bruger fritiden på altid at forbedre sig. Blandt andet ved at træne op til at bestige bjerge
Kærlighed over passion
Lars og Lukas fortæller, hvordan navnet ELSK opstod ud fra filosofien om, at det ikke er nok at have passion for noget, for al passion dykker eller forsvinder helt med tiden. Til gengæld kan det være holdbart et helt liv, hvis man har stor og ægte kærlighed til noget. Så vil man altid være motiveret til at gøre sit bedste, og man bliver ved at rejse sig de tusind gange om dagen, passionen svinder ind og man løber panden mod muren. Derudover fortæller Lars, hvordan et så positivt ord faktisk kan fungere som en provokation i og med, at det er i en kommanderende form, og på den måde skaber de opmærksomhed omkring virksomheden.
Fra London til Thy
Efter handelsskolen endte Lars i modebranchen, og han nåede at opbygge karriere i både London og Tyskland. Lukas prøvede kræfter med grafisk design og marketing, men han fandt aldrig det helt rette sted, indtil han en dag så Lars’ invitation til en gruppe på Facebook. Lars søgte nogen at starte en virksomhed med. Han søgte en partner, der både kunne bidrage med markedsføring og grafisk design, men vigtigst af alt også en partner, der delte hans passion for bæredygtighed og socialt ansvar. Derfor var de tidligere ikke-venner nu et ”match made in heaven”.
Lars fortæller, hvordan han utallige gange i sine mange år i modebranchen oplevede bagsiden af den ellers glitrende medalje. Når han sad til overdådige og forførende arrangementer og middage begyndte champagnen at smage mere og mere bittert. Han oplevede, hvordan modebranchen i stor stil er skyld i ressourcespild og stopfodrer ”køb-og-smid-væk”-kulturen, når der eksempelvis udgives flere tøjkollektioner månedligt i dårlig kvalitet, og når stofrester afbrændes i stedet for at genanvendes. Ligeledes indså han, også med egne øjne, hvordan de sociale vilkår i tøjproduktion ikke engang lever op til den allerlaveste standard, og at mange mennesker lider i langt højere grad end vi kan forestille os under disse kår.
Det glamourøse liv i overhalingsbanen endte med blanke øjne rettet mod de mange grusomheder. Det blev for meget for den jordnære Thybo, og Lars vendte tilbage til barndomsbyen Klitmøller, hvor han bestemte sig for, at han ville skabe noget, der kunne gøre en forskel.
Vil skrælle den rådne banan
Da Lars og Lukas startede virksomheden op i 2013, kæmpede Thy stadig med et omdømme, der ikke just var positivt. Thy blev set på som den rådne udkants-banan, der ikke kunne tilbyde særlig meget til den moderne verden. Her bestemte Lars og Lukas sig for at gå mod strømmen – både i forhold til deres måde at producere tøj på, men også i forhold til lokationen af virksomheden. De vil vise, at man kan producere på en måde og på et sted, som ikke alle andre gør, og stadig få succes og substans ud af det.
Ordentlighed var et hul i markedet
Det var et hul i markedet, der motiverede de to mænd til at starte deres bæredygtige tøjvirksomhed op. De mener, at hullet var udgjort af, at ingen i Danmark indtil da havde en gennemført ordentlig produktion, ledelsesstil og filosofi.
For både Lars og Lukas er det vigtigt at differentiere sig fra den ”greenwashing”, der er begyndt at indtage markedet og retorikken. Bæredygtighed er et begreb, virksomheder bruger i flæng, og ifølge Lars og Lukas er det et grundlæggende problem, at der ikke findes en klar retningslinje for, hvornår man som virksomhed må kalde sig bæredygtig. Af denne grund har de vedtaget, at de definerer deres tøjmærke ELSK med begreber som ordentlighed til at beskrive deres værdisæt. De definerer sig ved at producere med så få menneskelige og miljømæssige omkostninger som overhovedet muligt. Det gør de ved at have opsyn med de virksomheder, der har ansvaret for at producere deres tøj, de gør det ved at benytte materialer til tøjet, der afgiver mindst muligt klimaaftryk og de gør det ved at donere 1% af hele deres omsætning til miljøbeskyttelse og samtidigt støtte udvalgte miljøprojekter løbende, som kan dække helt ned til bedre levevilkår for sommerfugle i Thy.
Meningsfyldt design
Ikke nok med at selve produktionen af ELSK’s tøj er bæredygtig, så bruger de også deres grafiske motiver til at undgå den overfladiske tilgang til tøjet, som man ellers møder i modebranchen. Deres motiver har historie og substans, og kan være med til at sætte tanker i gang hos forbrugeren. Som det ses på Lars’ hoodie, er der et motiv, der viser strand og solnedgang, som symboliserer Thy og alt hvad det står for. Ifølge Lars og Lukas er Thy symbolet på at undgå udenomssnak, bullshit og overflade, men i stedet finde ind til kernen, ærligheden og ordentligheden. Derudover kan hoodien på anden vis symbolisere ordentlighed; den er nemlig lavet af træfibre, som også kan udstråle en holdning og et værdisæt hos dén forbruger, der tager den på. Dermed kan tøjet altså kommunikere en hel del om, hvem man er. Ifølge Lars og Lukas har de ikke en gennemsnitlig kunde ud fra alder, geografi eller køn, men i stedet har de en gennemsnitlig kunde, der deler det samme værdisæt som både Lars, Lukas og virksomheden.
Black Friday med 0% omsætning
Om en måneds tid indtræffer den årlige fredag, hvor de fleste virksomheder høster en masse ordrer ved at give massive ra- batter. For at positionere sig i tråd med ordentligheden og som modstand til det store overforbrug, har Lars og Lukas valgt at donere hele omsætningen fra Black Friday til organisationer, der arbejder med miljøbeskyttelse. De vil på baggrund af dette og lignende tiltag prøve at gøre op med den overfladiske mentalitet, der hersker i modebranchen, hvor alt handler om at skabe en pænere bundlinje, og i stedet fokusere på at gøre deres andel i modebranchen mere substantiel og undgå bullshit.
Work Life Balance
For Lars og Lukas er det vigtigt, at de ikke kun i deres tøjproduktioner fokuserer på gode vilkår og miljøer. Det skal de selv og deres ansatte i virksomheden også. De fører en anderledes ledelsesstil, hvor deres ansatte har fri hver fredag, og de selv har en kreativ dag, hvor de udtænker idéer i stedet for at sidde ved computeren. Deres overbevisning er, at når man bruger meget tid på det man elsker at lave, så har man langt større energi til at arbejde både bedre og hårdere, når man endelig er på arbejdet.
Arbejdsplads og legeplads
Da vi var i Thy for at besøge ELSK, var det første vi så, da vi trådte ind ad døren, et gult skateboard der stod på gulvet, og senere så vi Lars suse rundt mellem reolerne på selvsamme. Jo længere ind i virksomheden vi kom, jo flere trampoliner, cykler, skateboards og balancebræt stødte vi på. Et skrivebord med motionscykler i stedet for stole, en trampolin i stedet for gulv under Lars’ skrivebord og et bordtennisbord i stedet for frokoststue. Hele virksomheden emmede af leg, og det er et vigtigt statement for Lars og Lukas. Efter fem minutters bordtenniskamp er hjernen skarpere og kan udtænke flere gode idéer, og er man træt eller dvask, er motionscyklen ideel, fordi man kan sidde ved computeren samtidigt.
Et syn vi på APPETIZE sent glemmer, er, da Lars pludselig springer op og hænger i et trapez-lignende stativ, hvor han helt ubesværet trækker sig op og ned, samtidigt med at han konverserer på professionel vis med en kunde. Dét vidner altså om, at legen og den aktive levevej er en solidt inkorporeret del af ELSK’s arbejdsmetoder og -miljø.
Hvordan ser fremtiden for ELSK ud?
Vi var selvfølgelig nysgerrige på, hvordan fremtiden ser ud for ELSK. Som forventeligt har ELSK ikke en vision om at lave high fashion, der kun er trendy i én sæson, men derimod at fokusere på at lave basic-varer, der kan bruges, indtil det går i stykker. Dog fik vi et lille nys om, at der til foråret kommer helt nye design til både kvinder og mænd i form af kjoler og strik i smukke farver.
Derudover er det vigtigt for ELSK altid at have gennemsigtighed i deres forretning og hvor de står bæredygtighedsmæssigt. De vil skille sig ud ved at fortælle, hvad de gør godt, men i lige så høj grad fortælle, hvad de endnu ikke har formået at gøre godt nok. Det er vigtigt for dem at fortælle, at det for det første ikke er muligt at være 100% bæredygtig som virksomhed, så længe du har en form for produktion. Derudover er det også vigtigt for Lars og Lukas at fortælle, at deres virksomhed heller ikke er perfekt med hensyn til klima, men at så længe der er gennemsigtighed omkring og fokus på det, så er de tro mod deres egen definition af en ordentlig virksomhed.
Lars og Lukas arbejder fremad med et roadmap, der definerer deres mål inden for både design og produktion, men også inden for ordentligheden i det. De bruger en stor del af deres tid på at udtænke nye, smartere og mere ordentlige måder at gebærde sig på i modebranchen, men i og med at modebranchen er den anden mest forurenende industri i verden, er det er forment- ligt en proces, der aldrig stopper.
ELSK skiller sig ud på at ordentligheden altid gennemsyrer deres valg, deres produktion og deres måde at arbejde på. De forsøger at være tøjbranchens ”Apple”, hvor forbrugeren får en oplevelse ud af at modtage og have produktet, samtidigt med, at de ikke går på kompromis med hverken design, kvalitet eller tanken på menneskelige og miljømæssige omkostninger.