Anmeldelse: Jytte fra Marketing dansede og sang
Morten Münsters bestsellerbog fra 2017 ”Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag” er på Danmarksturné i disse måneder. Torsdag 4. april kl. 19.30 havde teaterstykket premiere på Aalborg Teater.
I bogen oplever man Morten Münster omsætte omkring 40 års forskning i menneskers adfærd til en let forståelig fortælling, så vi kan bruge adfærdsdesign til at skabe forandringer og bedre resultater på arbejdspladsen.
På scenen oplever vi en komedie, som i fuld fart fortæller om Jytte, der arbejder på et kontor. Sammen med Jytte, hendes tre kolleger og chefen hvirvles vi ind i en revy-agtig verden, hvor vi er vidne til forskellige situationer på deres fælles arbejdsplads. Flere af scenerne er virkelig morsomme og meget genkendelige.
Vi har situationen med printeren, der ikke virker, og den frustration, der kan udspille sig der, når alle kolleger bare lige skal have en kopi eller scanne et dokument.
Der er Jytte og Bjarne, der ”hygger” sig til julefrokosten på toilettet, hvor Jytte efterfølgende ”vil mere” og Bjarne fortæller, at ”dette det var et one-night-stand og for resten er jeg gift og har tre børn”
Der er konferencen, hvor vi lærer en masse fine nye ord til brug for virksomhedens medarbejdere og for vækst. Der er blot det problem, at man ikke kan huske de flotte ord og vendinger, når man kommer tilbage til kontoret…
Endvidere møder vi den super energiske foredragsholder, der i sin iver for at få deltagernes opmærksomhed og bekræftelse, glemmer at lytte og se, hvad der foregår omkring ham.
Mangler den røde tråd
Forestillingen er på én gang forrygende, morsom og fuld af talent, men på samme tid mangler den røde tråd. Selvom Jytte og kollegerne er de gennemgående karakterer, mangler der relevans i forestillingen. Forbindelsen mellem de forskellige scener findes ikke. Jeg mangler lidt mere ”lærdom” og større genkendelighed til bogens fortællinger og beskrivelser. Der er kun få scener i forestillingen, som jeg genkender fra bogen og det er synd, når man laver så speciel en opsætning som det er at tage en lærebog, fortolke den og opsætte den som et skuespil.
Jeg var på alle måder underholdt fra start til slut – musik og sang hang fint sammen med koreografi og scenografi. Jeg vil gå så langt som til at sige, at det var en god, energisk og morsom musical, som jeg var i teateret og opleve denne aften.
Men lærerig, som bogen er, var den ikke, og det havde jeg forventet.
Manuskript: Baseret på Morten Münsters bestsellerbog Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag
Dramatisering: Anastasia Nørlund
Iscenesættelse: Anastasia Nørlund ved Joy-Maria Frederiksen
Scenografi: Julian Toldam Juhlin
Musik: Markus Artved
Lys- og videodesign: Jim Falk
Koreografi: Christel Stjernebjerg og Amalie Stitz
Medvirkende:
Rikke Buch Bendtsen
Troels Malling
Niels Skovgaard Andersen
Mathilde Lundberg
Albert Stein Ankerstjerne