Skip to main content
2. juli 2018

AAU alumner teamer op med B&O designer

Iværksætterne Pascar Sivam og Vasilij Brandt, står bag det nye danske urmærke Nordgreen, som er kommet godt fra start. De to mødtes tilbage i 2010 på Aalborg Universitet under deres bachelor og blev hurtigt bedste venner. Tilbage i januar i år lancerede de Nordgreen i 14 lande på samme tid med webshops tilpasset hvert land og hvert lands sociale medier. Der er nedsat teams til at tage sig af de forskellige landes markedsføringsplatforme. De to mænd er ambitiøse og fik da også en god start da de tilbage i februar fremviste deres projekt på Kickstarter, som er en crowdfunding portal. På to uger havde de genereret knap 1 mio kroner til Nordgreen og endte på 1,5 mio kroner.

Dansk design

Designet af Nordgreen’s ure bunder i dansk designhistorie og grundlæggernes kærlighed til deres by, København. Når man ser deres Kickstarter video, er man ikke i tvivl om hvor inspirationen til designet kommer fra. Når man ser med de rette øjne, dukker der former og funktionaliteter frem i byrummet. Men de to iværksættere er også blevet hjulpet godt på vej af designer Jakob Wagner, som blev valgt ud blandt flere stjernedesignere. 

– Kemien var der bare og vi mødtes fire gange på fem dage i den første uge. Jakob blev hurtigt en integreret del af firmaet, siger Pascar.

Designer Jakob Wagner er da også et kendt ansigt i designbranchen og har flere designklassikere bag sig. Han har vundet flere priser for sit design og har designet for bl.a. B&O, Hay og Montana. Jakob er en vigtig medspiller i Nordgreen, da han forstår sig på brugeradfærd, simplificeret design, superbt håndværk og funktionalitet. Keywords, som sammen med deres CSR program, er essensen af Nordgreen’s ure.

Nordgreens målgruppe er mænd og kvinder i alderen 20-30+, som er bevidste om og sætter pris på dansk design, samtidig med, at de gør en forskel for bæredygtigheden. De er de såkaldte ’Young professionals’.

Designer Jakob Wagner

Firma bygget på stærke værdier

Nordgreen er bygget på to stærke værdier, hvor Nord står for  værdsættelsen af dansk design og den institution dansk design er.

Det skal også være design, som alle har råd til, udtaler den ene af de to ejere, Pascar Sivam. 

– Den anden værdi, som –green står for, er den sociale ansvarlighed overfor den verden vi lever i. – Vi vil gerne give noget tilbage og være ansvarlige. Det bunder i det hele taget i de danske værdier, hvor vi i Danmark har gratis adgang til sundhedsvæsenet, uddannelse og har stor fokus på miljøet, siger Pascar.

Derfor har de to ejere også lagt stor fokus på deres CSR (Corporate Social Responsablity) program, hvor de har håndplukket tre gode projekter, som støttes når man køber et ur fra Nordgreen. Når du køber et ur, vælger du samtidig hvilken sag, du vil støtte. Dit ur får et unikt serienummer, som du bruger på Nordgreens CSR website, til at vælge din sag. Du ved præcist hvad dine penge går til, når du vælger. Om du vælger projektet, Pratham UK og giver en måneds uddannelse til et barn i Indien eller CoolEarth, som sørger for at bevare 50 kvm af regnskoven i Latinamerika eller endelig projektet, Water for good, som giver to måneders rent drikkevand til en person i Centralafrika. Alle projekter er valgt ud fra kriterierne, at de har betydning for os som samfund og helt personligt ligger det Pascar, som oprindeligt kommer fra Sri Lanka, dybt på sinde, at give børn i Indien mulighed for uddannelse. Dette med devisen om at folk der er oplyst, har en større lyst og mulighed for at gøre verden bedre, påpeger Pascar.

En god historie

Når du bærer et ur fra Nordgreen, bærer du også rundt på en historie. En historie, som viser dybe spor af den danske designhistorie. Samt en historie om en god sag, som du, sammen med Nordgreen har støttet. Ved at logge ind på Nordgreens CSR website kan du følge med i, hvordan det går med din sag og hvor meget Nordgreen har støttet med siden sidst. Du får derfor en aktie i en rigtig god historie, hvor du kan se, at du gør en stor forskel.

3 ure i kollektionen – Infinity (tv.), Philosopher og Native

Nordgreen for fremtiden

Vores mål med virksomheden er todelt. Vi er ambitiøse og vil gerne vækste og blive førende indenfor designerure i prisklassen og på de markeder vi går ind i. Vi vil samtidig gerne gøre vores til, at gøre verden til et godt sted at være og fortsat gøre gode ting, udtaler Pascar.

Som det ser ud nu fører Nordgreen tre urmodeller – Philosopher, Infinity og Native, som alle har et klassisk, skandinavisk og luksuriøst design. Urene kan kombineres med tre størrelser af remme i forskellige materialer. Du får et designerur, der er forenklet, funktionelt, unikt og til at betale. Og der er mere på vej. Er du kvinde, kan du se frem til et ur, som er særligt udviklet til netop kvinder.

Du kan købe Nordgreen ure via deres webshop www.nordgreen.dk og snart vil de også være at finde i udvalgte butikker.

[masterslider id=”40″]

Anmeldelse af ure fra Nordgreen

Vi har også fået muligheden for at anmelde et herreur og mandeur fra Nordgreen, og du kan læse hele anmeldelsen her


Nyeste artikler

Mick Øgendahl har taget hul på sin tour rundt i Danmark med onemanshowet ’Bad Boy’ efter en pause fra scenen på syv år. Den 51-årige komiker har gi…
Sangerinden Ellen Bathum, der er bedre kendt under kunstnernavnet Elba, flyttede tilbage til roen og naturen i hjemstavnen Thy, da hun havde brug f…

Logo for APPETIZE Magasin
APPETIZE Magasin er et slow-medie, der indbyder til ro og fordybelse. Vi er det eneste af sin slags i Nordjylland, og vi tror på, at værdien af vores seks årlige udgivelser gør en forskel på oplevelsen af at høre til og være en del af den nordjyske DNA. Vi er stolte af vores region og sætter stor pris på at fortælle om alle de nordjyder, der gør en forskel. Både de private og virksomhederne.

Tilmeld nyhedsbrev