Skip to main content
18. juni 2020

Fresh.Land leverer frisk frugt direkte fra træerne til dig

Mathilde Jakobsen og Filipe Legal fik i 2015 en idé, der skulle ændre fødevareindustrien til det bedre, og sikre ikke bare bedre afsætningskanaler for landmændene, men som også skulle vise sig at gøre en enorm forskel for miljøet og CO2 reduktionen, samt gøre det muligt for forbrugerne at bestille frisk frugt direkte fra træerne

I begyndelsen var det slet ikke meningen, at Fresh.Land skulle være en forretning. Den dansk/portugisiske virksomhed, som har specialiseret sig i inden for blot 4 dage at bringe friskplukket frugt direkte fra portugisiske landmænd til forbrugere, virksomheder og supermarkeder, begyndte et helt andet sted; nemlig med et brændende ønske om at gøre en forskel for landmændene, og deres egen familie.

Ønsket opstod, da Mathilde Jakobsen og Filipe Leal, der også danner par privat, i 2015 tilbragte nogle måneder på Filipes families farm i Algarve i Portugal. Her så de, at der var stor forskel på, hvad Filipes far fik for sine appelsiner og så den pris, frugten blev videresolgt til på grønttorvet. De oplevede på nært hold, hvad det betød, at de fantastiske produkter ikke kunne sælges til en pris, der kompenserede for det arbejde, der blev lagt i dem: nemlig at familien hver år fik lavere og lavere priser, selvom produktionen blev øget.

Med håbet om at kunne hjælpe Filipes far, tog Mathilde og Filipe hjem til København, forlod velbetalte jobs hos hhv. Mærsk og McKinsey, og byggede en ladcykel om til en kørende juicepresser. Fra denne tilbød de friskpresset appelsinsaft fra appelsiner høstet på Filipes’ families gård. Modtagelsen var overvældende, og her lykkedes det ikke blot at sælge juice, men også kasser med appelsiner, som parret bragte ud til den voksende kundeskare i deres egen bil. De havde pludselig fundet et konceptet, som gav mening og kunderne flokkedes om – nu skulle de blot skalere konceptet.

Foto: Keyvan Bamdej / Bamdej Communication – www.bamdej.dk | Direktør Mathilde Jakobsen blev i 2018 kåret til Women on the Decade in Startups by Women Economic Forum i Indien

Verdensnaturfonden udnævner Fresh.Land

Her et par år senere, afsætter de 10.000 kasser om ugen, De er anerkendt af Forbes, som en af de mest lovende grønne startups og udnævnt af Verdensnaturfonden, WWF, til Climate Solver: på grund af deres distributionsmodel, hvor varerne kommer friskere og hurtigere ud til kunderne via lastbil. Ved denne supply chain model reduceres CO2 udslippet ved køleopbevaring 30 gange, og madspild mindsket også betydeligt, da landmændene lettere kan få afsat deres frugt ved hjælp af denne model. Ifølge WWF vil Fresh.Lands model kunne gøre en enorm forskel på CO2 udslippet i hele verden.

“Vi valgte at ændre strategi i 2019, hvor vi besluttede at fokusere på salg til private. Nu fylder salget til private 90 pct., og de resterende 10 pct. er til virksomheder. Før var det omvendt, og nu forventer vi en omsætning i 2020 på 40 mio. kr. mod en omsætning i 2019 på ca. 13 mio. kr.”,  fortæller Mathilde Jakobsen.

Med Fresh.Lands ambition om at gøre fødevareindustrien mere bæredygtig og deres revolutionerende bæredygtig forretningsmodel, som forkorter forsyningskæden og gør det muligt for landmanden at levere direkte fra træet til forbrugeren på blot 4 dage, har haft en enorm effekt. På denne måde kan man springe over en række mellemled, som både er dyre for landmanden, men også for miljøet.

Den anerkendte digitale Farmer-to-Consumer platform ved navn www.Fresh.Land, varetager nemlig alt salg, marketing og logistik for landmanden, og gør det muligt for forbrugeren at handle direkte med landmanden.

Ved netop at bestille og levere direkte og frisk fra træerne, kan man blandt andet undlade opbevaring på kølehuse, og således reduceres madspildet med 10% og reducere CO2 udledningen med helt op til 88% ifølge WWF. Derfor har WWF også udnævt Fresh.Land til en af fremtidens førende Climate Solvers.

 

ANDET FAKTA:

  • Fresh.Land har kontorer i både København og i Lissabon.
  • Mathilde Jakobsen og Filipe Legal er pionerer inden for tech, også kaldet Farmer-to-Consumer as a service.
  • Virksomheden forventer at omsætte for over 40 millioner danske kroner i 2020.
  • Fresh.Land har vundet en række internationale priser, og er blevet udnævnt af Forbes som: “one of the most promising green start-ups” og “green pioneer” af WWF (2016), de har vundet European Youth Award i Østrig i 2016, Nordic Cleantech Open i Sverige i 2016, Portugal Digital Awards i 2016, Ecosummit Award i Tyskland i 2017, og derudover er Direktør Mathilde Jakobsen i 2018 kåret til Women on the Decade in Startups by Women Economic Forum i Indien.

Se mere på www.fresh.land


Nyeste artikler

Annonce
[Annonce for Helene Dahl Gottschalk] – Det er helt særligt at stå med bogen i hånden første gang, forklarer Helene Dahl Gottschalk med stolth…
Under den kolde krig har Danmark været mere udsat, end man måske har lyst til at tænke på. Vores lille nation havde en strategisk position, der g…
Mens melankolien er tydelig i Tommas Jørgensens malerier, så er der altid et glimt af humor. På samme måde virker han selv som en alvorlig mand ved…

Logo for APPETIZE Magasin
APPETIZE Magasin er et slow-medie, der indbyder til ro og fordybelse. Vi er det eneste af sin slags i Nordjylland, og vi tror på, at værdien af vores seks årlige udgivelser gør en forskel på oplevelsen af at høre til og være en del af den nordjyske DNA. Vi er stolte af vores region og sætter stor pris på at fortælle om alle de nordjyder, der gør en forskel. Både de private og virksomhederne.

Tilmeld nyhedsbrev