Onekeystory laver animationsfilm til online markedsføring
Brugen af små videoer i virksomheders online markedsføring har vist sig at have en positiv effekt i forhold til at nå ud til folk og fortælle dem om virksomheden, hvilket giver sales leads, altså potentielle kunder. Animationsbureaet Onekeystory blev stiftet i 2014 af brødrene Aladin og Edvin Mrkaljevic og laver netop produkt- og reklamevideoer til virksomheder, der formidler meget viden på kort tid med 2D-animationer.
Foruden de to stiftere har virksomheden to manuskriptforfattere, et helt animationsteam ansvarlig for illustration, grafik, animation og lyddesign, en marketingleder samt en sælger tilknyttet.
Efter at have omsat for et betragteligt beløb i 2017 er Mrkaljevic-brødrene gået fra at have videoproduktion som et hyggeprojekt til at satse på det som deres levevej. Fra det interimistiske kontor i Aladin Mrkaljevics lejlighed i det centrale Aalborg foregår alt det administrative arbejde i Onekeystory – en virksomhed, hvis overgang fra konceptstadiet til registrering med CVR.nr. var længe undervejs.
”Nu køber jeg domænet”
Aladin Mrkaljevic er til dagligt kreativ direktør i Onekeystory. Da han i sin tid dimitterede fra sin ungdomsuddannelse, valgte han at tage tre sabbatår, under hvilke han blev bidt af tanken om at starte egen virksomhed.
– Jeg levede af at spille poker før, og så afhænger man kun af én selv; hvert eneste sekund skulle jeg overveje, hvad jeg skulle gøre i en given situation, og det tænkte jeg var fedt nok, dengang jeg startede, for jeg kunne rejse, hvor jeg ville, og så kunne jeg spille poker fra min bærbar, fortæller Aladin Mrkaljevic.
– Men så begyndte jeg at høre flere og flere iværksætterhistorier, følge med på forums og læse nogle iværksætterbøger, og så tænkte jeg bare, at det er et federe liv at kunne ansætte nogen, dele ansvar ud og så skabe noget større i stedet for kun at tænke på sig selv, fortsætter han.
Ønsket om at gå iværksættervejen begyndte lillebroren Edvin Mrkaljevic, i dag projektleder ved Onekeystory, så småt at dele, da han gennem litteratur og podcasts fik øjnene op for iværksætteri som levevej.
– Da jeg gik i handelsskolen, anede jeg ikke, hvad jeg skulle lave senere i livet, og så i mit sabbatår blev jeg introduceret for iværksætteri. Så læste jeg en bog af Martin Thorborg, ”Iværksætter til jeg dør”, der gjorde mig lidt interesseret i det, og så introducerede min storebror mig også for den verden, fortæller Edvin Mrkaljevic.
Brødrene nåede frem til, at de gerne ville lave animationsfilm, da Aladin Mrkaljevic i sine sabbatår havde lært en animator med tidligere ansættelse i et stort animationsbureau at kende. For storebror Mrkaljevic var det dog svært at tage skridtet fra idéen på papir til faktisk at starte virksomheden, hvilket blev ændret af en spontan beslutning fra lillebroren, der efterhånden var løbet tør for tålmodighed.
– Edvin blev ved med at komme ind mit værelse og spørge: ”Kan vi ikke starte det nu?” Og jeg blev ved med at svare: ”Vi kan lige kigge på det næste uge.” Og så kan jeg huske en af dagene, hvor jeg var rimelig træt, hvor Edvin bare sagde, at nu køber han domænet, Onekeystory.com, og så måtte vi se, om jeg ville være med, og så var det faktisk det, der satte mig i gang, fortæller Aladin Mrkaljevic.
Referencer gav de store kunder
De første par kunder fandt virksomheden over et Facebook-forum for iværksættere, til hvem de producerede videoer uden at tjene det store på det. Men deraf kom referencerne, og på et tidspunkt skulle Onekeystory levere en video til bureauets første store kunde: virksomheden Berendsen, der foretager leje, vask og levering af tekstiler og hygiejneartikler.
Fra sit studie på Aalborg Universitet havde Aladin Mrkaljevic lært Søren Wurtz at kende, der i dag er marketingleder i Onekeystory. Arbejdet for Berendsen blev begyndelsen på deres samarbejde.
– Vi tog hele vejen over til København for at have en samtale med Berendsen, og det var første gang, jeg var med Aladin og Edvin, og det var sådan lidt freelance; vi var gode kammerater, der fik lov at prøve kræfter med iværksætteri, hvilket jeg aldrig havde prøvet før heller, fortæller Søren Wurtz.
– Vi blev lidt nervøse i forhold til mødet og tænkte, at det ville være en god idé at have Søren med, fordi han er god til at slå koldt vand i blodet og være afslappet, så vi håbede på, at det ville have en positiv effekt for os. Efter det har vi bare fået kunder stille og roligt sådan mund til mund, der har sagt, at de godt kunne lide Berendsens video, og om vi ikke kunne gøre noget lignende for dem, tilføjer Aladin Mrkaljevic.
Bag sig har Onekeystory en række kundecases, der kan læses på deres hjemmeside, fx om rengøringsfirmaet RETB, der efter at have brugt sin video i blot 14 dage øgede omsætningen med 20 %, måtte købe tre nye firmabiler og på et tidspunkt begrænse brugen af videoen, da virksomheden ikke kunne møde efterspørgslen på sine ydelser. Arbejdsopgaver på Onekeystory er der da også blevet flere af i kølvandet på, at virksomheden endeligt selv er begyndt at gøre reklame for sine tjenester.
– Før i tiden, da vi ikke brugte penge på markedsføring, lavede vi måske én video hver halvanden måned, og efter det er det bare gået rigtig hurtigt med at lave nogle. Sidste år lavede vi 50 videoer, fortæller Edvin Mrkaljevic.
Forsøg med splittesting vil munde ud i flere og bedre videoer
Det har været en målsætning fra starten af at levere et produkt at høj kvalitet og individualitet for kunden i modsætning til at producere videoer på samlebånd. Her for tiden ønsker Onekeystory at blive mere datadrevet og forbedre sin faglige kunnen ved brugen af splittesting, hvor videoers indhold justeres i det små og lanceres med mellemrum for at finde ud af, hvilke videoer klarer sig bedst.
– Vi optimerer kundens content og sørger for, at de kan blive ved med at give deres community, bl.a. kundens kunder, noget content af kvalitet på den lange bane, fortæller marketingleder Søren Wurtz.
Den nye arbejdsproces baner netop også vejen for et tættere og mere længerevarende samarbejde med Onekeystorys kunder, end der har været hidtil.
– Når vi tidligere har lavet en fed video for en kunde, så var projektet mere eller mindre færdigt, og det tænkte vi ikke så meget over dengang. Vi har dog efter et par år fundet ud af, at både vores kunder og os selv mister meget værdi ved at stoppe der. Vores fokus er derfor nu blevet rettet til, at vi gerne vil have flere langvarige samarbejdspartnere, hvilket er win-win for begge parter, siger Aladin Mrkaljevic.
– Det kan fx være, at en kunde får lavet flere små videoer i løbet af et år, hvor vi tester og optimerer på forskellige dele af videoen, sådan at videoerne får den største effekt og derved kan tjene sig selv hjem efter nogle få uger eller måneder. Eller at de får lavet en retargeting-video til alle, der har været på deres side, samt ekstra grafikelementer til blogindlæg, visitkort, print mm. Kort sagt: at opnå maksimal værdiskabelse for vores kunder, slutter han.
Onekeystory har lavet denne præsentationsvideo om dem selv og deres arbejde: