Frit lejde til fingertyv
En person blev fanget på overvågningsvideo, da han lørdag aften knækkede pegefingeren af skulpturen Store Rosa, der står på Kunstens forplads. Værket er uerstatteligt, og sagen er videregivet til politiet. Dog giver Kunsten indtil videre gerningsmanden frit lejde til at aflevere fingeren.
Mandag morgen mødte Kunstens personale ind til en ubehagelig overraskelse.
Der er lavet hærværk på Poul Gernes marmorskulptur Store Rosa, som står på Kunstens forplads. Skulpturen er lavet af rosa, portugisisk marmor og er uerstattelig kulturarv.
– Store Rosa er den ene af blot to figurative skulpturer, som Gernes nogensinde skabte og er den sidste skulptur, som Gernes færdiggjorde inden sin død, fortæller Caroline Nymark Zachariassen, museumsinspektør og samlingsansvarlig på Kunsten.
Fanget på overvågningsvideo
Gerningsmanden er fanget på museets overvågning, hvor man ser ham knække fingeren af skulpturen, tage den i baglommen og forlade pladsen sammen med en gruppe venner i en taxa fra Dantaxi.
– Vi har naturligvis afleveret overvågningsmaterialet til politiet, men det vigtigste for os er at få marmorfingeren tilbage i god behold. Derfor giver vi frit lejde til gerningsmanden om at aflevere den på museet snarest muligt, siger den samlingsansvarlige.
Marmorfingeren kan enten afleveres i postkassen ved personaleindgangen i forbindelse med P-kælderen eller i billetkontoret.
Om Store Rosa
Store Rosa (prinsessen, prinsen og kunstnerens bukser), 1980/1996, af Poul Gernes er lavet af rosa, portugisisk marmor, mens hun står på en sokkel af gråt, italiensk marmor.
Skulpturen er 3,5 meter i højden og vejer seks ton.
Museet erhvervede den smukke skulptur til den faste samling med støtte fra Ny Carlsbergfondet i 2021. Den blev stillet foran museet i februar 2022.
Idéen til Store Rosa opstod hos Poul Gernes under forberedelserne til en udstilling på Nordjyllands Kunstmuseum i 1983, hvor han ønskede at realisere en række naturalistisk inspirerede marmorskulpturer, hvilket han efterfølgende gjorde i Pietrasanta, Italien.