Creativum bag kulissen
På Kjellerupsgade 24 ligger en gammel, eventyrlig præstegård, som har huset mange foretagender gennem tiden. 1. december 2020 blev den charmerende bygning opkøbt med henblik på et anderledes kontorfællesskab for nogle af Aalborgs mest inspirerende iværksættere
Huset er fyldt med snoede trapper og nostalgi, men efter overtagelsen er det også tydeligt, at det er kreative sjæle, som har kapret den gamle præstegård. Væggene i spisesalen er alskens slags farver, køkkenet er knaldrødt og alle dørhåndtag er forgyldt. Hvis man ude fra gaden kigger godt efter på kannapen på første sal, kan man gennem de sprossede vinduer skimte en stor, gul Tweetyfigur og bag den gemmer sig redaktionen bag Magasinet APPETIZE og reklamebureauet Creativum. En redaktion, som er ledet af en helt særlig kvinde, som brænder for kreativitet og kvalitet.
I 2015 bestemte Betine Hvidberg Brix sig for at tage sit arbejdsliv i egen hånd. Efter en lang karriere med jobs i den benhårde grafiske branche følte hun en stærkt trang til at bruge sit grafiske øje og sin lange erfaring til at opbygge eget domæne. Hun fik først og fremmest et uimodståeligt tilbud om at købe rettighederne til magasinet APPETIZE, samtidigt med at hun også så muligheden for at starte et reklamebureau op fra bunden. På dén måde kunne hun både udfolde sine kreative evner i magasinet og for Creativums mange kunder.
Grafik med klare holdninger
Creativum fik sit navn efter det latinske ord for kreativitet – og det er netop dét, bureauet emmer af. Derudover arbejder bureauet ud fra credoet: ”Grafik med holdning”. Det bygger på holdninger om, at de virksomheder, Creativum arbejder med, tager et stærkt socialt ansvar. Med Betines lange erfaring i branchen, har hun om nogen set, hvordan dårligt lederskab og et slækkende værdisæt kan medvirke til et usundt arbejdsmiljø. Det vil hun gøre op med ved nøje at udvælge kunder, der matcher hendes syn på gode sociale rammer på arbejdspladsen og et engageret værdisæt. På den måde kan hun altid stå inde for både kunden og kundens produkt.
Med et udvælgelseskriterium, der bygger på værdier og socialt ansvar og ikke brancher eller produkter, er Creativums kunder en forskelligartet forsamling. Der findes både virksomheder, der handler B2B og B2C herunder alt fra ejendomsmæglere, vingårde, møbelbutikker og kosmetikvirksomheder til en dansk livsstilscoach i Texas. Alle med dét tilfælles, at de driver forretning på en ordentlig måde.
For at praktisere sin prædiken har Creativum arrangeret mange events gennem APPETIZE med et formål om at styrke det lokale fællesskab. Her kan blandt andet nævnes APPETIZE-prisen, hvor nordjyder med store talenter blev anerkendt for deres virke, Kagekampen, hvor nordjyske bageglade (eller kageglade) kunne deltage i en sukkersød dag eller Karma-banko, hvor bankoaftenens overskud gik til Cool Unite-fonden.
Netværk er nøgleordet
Med over 30 år i branchen startede Betine Creativum op på et stærkt grundlag af et massivt netværk til at sparre og indsamle kunder med. Fra start var det et bevidst valg om ikke at specialisere sig grafisk i én retning men derimod indhente vidt forskellige kunder, så hun og de ansatte hver dag kunne udfordre og styrke deres kreative evner. På den måde er bureauets viden og erfaring vidtfavnende og altid af høj kvalitet, fordi alle de garvede ansatte har den grafiske erfaring siddende på rygraden. Derudover er det heller ikke vigtigt for Creativum, hvilken størrelse deres kunder har. Betine fortæller, at fordi hun selv ved, hvordan det er at være nyopstartet virksomhed, vil hun altid tage en opgave for en mindre virksomhed lige så seriøst som en opgave fra en stor, etableret virksomhed.
Det gode kollegaskab
Hos Creativum er miljøet på redaktionen kendetegnet ved imødekommenhed, nysgerrighed og et positivt sind. Miljøet på kontoret er livligt samtidigt med, at der hersker seriøsitet. Radioen kører på P3, en podcastoptagelse er i gang, mens andre ansatte giver deres besyv med til kollegaens opgave. Der er højt til loftet og en proaktiv energi. De fastansatte og freelancerne er mennesker med en krøllet hjerne, et smil på læben og et altoverskyggende talent, der alle bidrager til en positiv og opløftende omgangstone blandt kollegaerne. Selvom de fleste opgaver er delt ud til rette ansatte, er alle andre ofte en del af processen, fordi sparring er en så fundamental del af arbejdsdagen på redaktionen. Der er plads til hverdagssnak, diskussioner om skøre dilemmaer og vigtigst af alt idéudvekslinger til de mange afvekslende opgaver.
Art Director: Catrine Knøsgaard
Catrine og Betine kender hinanden helt tilbage fra Catrines studietid. Her mødtes de i et helt tredje firma, hvor Betine var fastansat og Catrine i praktik som grafisk designer. Kemien slog gnister fra første øjeblik, og siden da har deres professionelle og venskabelige relation udviklet sig med hastige skridt. Selvom der er 20 års forskel på de to grafiknørder, er det faglige og personlige match ikke til at tage fejl af. Catrine er nu fastansat i Creativum på fjerde år, samtidigt med at hun og Betine også ofte er at finde med et godt glas vin i hånden fredag efter fyraften.
– Jeg ser ikke kun min stilling i Creativum som et arbejde. Jeg ser det som en oplevelse, der overrasker næsten hver eneste dag. Når folk spørger mig, hvad mit drømmejob er, siger jeg altid, at jeg allerede har fundet det. Jeg har et job, som ikke kun er foran computeren gemt væk bag fire vægge. Jeg er en del af et bureau og en redaktion med mange mennesker med forskellige professioner, og jeg er tit med ude på opgaver for APPETIZE, hvor jeg blandt andet instruerer fotograferne i, hvordan billederne passer bedst til netop dén udgivelse af magasinet.
Catrine har efterhånden 10 års erfaring i grafiker-branchen, og med to børn og hus er der nok at se til. Hun fortæller, hvordan et job med afvigelser kan have sine fordele i en travl hverdag.
– Med de mange varierende opga ver følger også en fleksibilitet, som jeg sætter stor pris på. Én dag kan jeg være på opgave om aftenen, hvorefter jeg dagen efter kan møde lidt senere, hvis morgenræset går helt skævt og en af ungerne kun vil have Spiderman-kostume på i børnehave.
I burauret arbejder både chef og ansatte under en gensidig tillid og respekt, der altid sikrer, at der er rum til at efterlyse inputs, samtidigt med at der er tid til at fordybe sig på sin egen måde.
– Jeg oplever altid, at Betine har tiltro til, at jeg løser mine opgaver på bedst mulig vis. Jeg har aldrig fornemmelsen af at blive kigget over skulderen, og det gør, at jeg får det bedste slutprodukt. Jeg brænder for alt, der har med grafik at gøre, men jeg har især en stor passion for logoer. Det er både spændende og udfordrende at skulle sætte sig ind i en virksomheds historie og værdisæt og til sidst ende med et logo, der afspejler hele brandets personlighed. Jeg får dagligt et lille kick ud af, når min kreativitet bliver sat på prøve og det hele til sidst går op i en højere enhed.
Grafiker-elev: Mette Duedahl
Mette og Betine har også en lang historie bag sig. For 10 år siden mødtes de i et bureau, hvor Mette første gang startede sin elevperiode som grafisk designer. Betine fortæller, hvordan hun allerede efter kort tid fornemmede, hvilket grafisk flair Mette bar rundt på. Dog måtte Mette erkende, at selvom hendes talent og elevplads på papiret spillede, var godt kollegaskab og arbejdsmiljø en altafgørende faktor. Hun mistede kærligheden for grafikken for en stund, fordi valget af elevplads simpelthen ikke matchede hendes værdisæt.
– Jeg kan huske, at jeg tænkte: Hvad så nu? Jeg var jo anerkendt for mit arbejde, jeg havde landet en elevplads på et anerkendt bureau, men kærlighed kan ikke blomstre i ukrudt og derfor havde jeg behov for lidt luftforandring.
Mette lagde dog aldrig grafikken helt på hylden. Hun brugte tiden på at udfolde sig kreativt i fritiden, samtidigt med at hun uddannede sig i en helt ny retning som butiksassistent. Et arbejde, hun i mange år var glad for, men også et arbejde hvor hun ikke fik lov til at dyrke dén kærlighed til grafikken, hun trods alt aldrig havde mistet.
– Pludselig var der næsten gået 10 år. Jeg havde ikke spildt min tid, men jeg havde heller ikke brugt den på noget, jeg virkelig brændte for. Jeg har altid nørklet med grafiske projekter til privat brug og til en musikfestival jeg arbejder for, men efter et tilfældigt møde med Betine i Algade, stod det klart for mig, at det ikke var nok. Jeg var simpelthen nødt til at komme tilbage i grafikerbranchen – koste, hvad det koste ville. Og heldigvis flaskede det hele sig. Betine ringede en tidlig morgen og sagde, at hvis jeg var interesseret, havde hun en elevplads ledig til mig hos Creativum.
Mette sidder nu med ansvaret for Kunstruten. Et projekt, som ender ud i en trykt bog, der kortlægger hele Nordjyllands kunstattraktioner, hvor bosatte eller besøgende i alle aldre kan finde informationer om netop dén kunst, de ønsker at besøge.
– Det er en stor opgave, Betine har betroet mig. At se min grafik blive til et fysisk produkt bliver en stor cadeau til mig og mine evner. Jeg har fået min arbejdsglæde tilbage hos Creativum, og jeg kommer aldrig til at lægge grafikken på hylden igen.
CEO: Betine Hvidberg Brix
Betine er oprindeligt uddannet reklametegner, og hun kan for tælle mange sjove anekdoter fra en tid, hvor teknologi var et skældsord og grafik et fysisk håndværk.
– Da jeg blev uddannet for 37 år siden, var mange sikre på, at alt vedrørende computere og teknologi blot var en døgnflue inden for grafik. Jeg kan dog kun sige, at jeg er glad for, at de tog fejl. Vi har som grafikere langt mere tid til at fordybe os i de kreative processer, fordi der er sparet så meget tid på det manuelle og praktiske arbejde, som var en stor del af hverdagen, da jeg blev udlært.
I Betines lange arbejdsliv har hun haft opgaver af alsidig karakter. Dog vil udarbejdelsen af magasiner altid være hendes hjertebarn. Derfor er hendes grafikerdrøm gået i opfyldelse: hun ejer sit eget magasin, samtidigt med at hun også udvikler andre kunders magasiner gennem Creativum.
– Jeg elsker, hvordan et magasin kan fortælle så mange gode historier – både gennem billeder, grafik og tekst. Min fornemste opgave er altid at give læserne en god oplevelse, når de bladrer gennem magasinerne. APPETIZE er selvfølgelig mit favoritmagasin, men gennem Creativum har jeg blandt andet også produceret profilmagasiner for Østre Havn og Cityejendomme. Sådanne opgaver er med til at holde mine grafiske evner ajour, fordi jeg hele tiden skal tænke nyt, da magasinerne har vidt for- skellige formål.
Selvom Betine har brugt hele sit voksne liv i grafiker-branchen, er hun på ingen måde færdig med den endnu. Faktisk kan hun ikke udholde tanken om pension.