Nyt liv til en gammel kending
Det er 300 år siden Shakespeare døde, så derfor var det næsten naturligvis hans mest kendte stykke, Hamlet, der åbnede sæsonen hos på Aalborg Teaters Store Scene i onsdags
Hamlet har været spillet utallige gange før på scener overalt i verden og er næsten blevet et svendestykke for mandlige skuespillere. Holdet bag denne opsætning af Hamlet havde alligevel formået at tilføre stykket en ny energi, ved at lave en sælsom blanding af en moderne scenografi og det gamle sprog.
Stærk sårbarhed
Hovedrollen blev spillet af Patrick Baurichter, der er ny i teaterets faste ensemble. Han spillede med en sårbarhed og en gennemslagskraft, der kom langt ud over scenekanten. På trods af, at det var premiereaften, så havde han alligevel overskud til at spille op til publikum. Ena Spottag, der ligeledes er ny kvinde på holdet, leverede også en solid præstation som Ofelia, der må gå så grueligt meget igennem.
Scenografien var også en af stykkets største styrker. Flere gange talte skuespillerne til et kamera, som blev projekteret op på gennemsigtigt fortæppe, der også formåede at skabe at spændende skel mellem forscenen og bagscenen. At skuespillerne blev projiceret op i stor størrelse skabte på en eller anden måde en større intimitet med karaktererne, fordi man kunne se hver en følelse. Som man kan se på publikumsanmeldelserne på Aalborg Teaters hjemmeside, så er det teknologiske aspekt noget, der har skilt vandene hos tilskuerne, der enten elskede eller hadede det.
Jazz på Kronborg
Med på scenen var et jazzorkester, som blev en naturlig del af handlingen på det gamle Kronborg, med den nye konge, der gerne vil nyde sin nye status.
Den nye teatersæson er dermed officielt i gang, og endda med teaterdirektør, Hans Henriksen, som instruktør.
Efter premieren var der reception i Aalborg Teaters nye foyer, der har fået et nyt udtryk hen over sommeren. Ligesom med opsætningen af Hamlet, så har renoveringen pustet nyt liv i en god gammel kending, og det klæder den i høj grad.
Hamlet og Shakespeare bliver nok aldrig helt letbenet underholdning, men denne version byder i hvert fald på en mere tilgængelig version, end set mange andre steder, og kan derfor være et fint sted at starte, hvis man ikke har stiftet bekendtskab med den gamle bard før. Der er derudover en grund til, at vi bliver ved med at vende tilbage til Shakespeare igen og igen, fordi han jo er en fantastisk historiefortæller.