Løvens jyske hule
Manken bliver friseret. Savannen sonderet. Den kapitalstærke investorgruppe fortsætter det succesrige erhvervsprojekt Løvens jyske hule – hvor nordjyske iværksættere og vækstvirksomheder kan præsentere deres projekter for en række investorer, nøje udvalgt af gruppen bag ’hulen’ – Brian Bundgaard fra Jysk Pension, Torben Toft Kristensen fra Revice og John Büchler fra Business Aalborg
Projektet, der startede i efteråret 2015, har haft meget stor succes, og til hver ansøgningsrunde modtager de op til 50 ansøgninger. Heraf udvælges der seks kandidater – to start-up, to grow-up og to virksomheder, der står foran et generationsskifte – der får lov til at deltage i hulen.
Til projektet er der knyttet en investorgruppe, der udover at være kompetente forretningsfolk med masser af erfaring og viden inden for erhvervslivet, tilsammen repræsenterer en egenkapital på flere hundrede millioner af kroner.
Løvens jyske hule er dermed den erhvervsmæssige savanne, hvor håbefulde løveunger kan gøre deres hoser grønne over for kapitalstærke investorer, der selv er på udkig efter sunde forretningsidéer.
– Vi har en pulje af 12-14 investorer, som selv har været igennem en kompliceret ansøgningsproces for at få lov til at være en del af projektet. Så vores investorer er mindst ligeså engagerede og håbefulde, som vores ansøgere, fortæller Brian Bundgaard.
– Vores pulje dækker et bredt spektrum af erhvervslivet, men skulle vi modtage en ansøgning fra en specifik branche, så har vi en såkaldt gæsteplads, så vi i alt har en pulje på 15 investorer, forklarer han og fortsætter,
– Når vi har udvalgt de seks bedst egnede virksomheder, inviterer vi 4-5 investorer, som vi vurderer til at være mest aktuelle ift. de ansøgere, der er sluppet igennem nåleøjet.
Løvens jyske hule afholdes tre gange årligt, og årets sidste ansøgningsrunde er planlagt til torsdag den 16. november med ansøgningsfrist den 19. oktober.
– Vi er meget spændte og håber at få rigtig mange gode ansøgninger fra nordjyderne, siger Brian og opfordrer alle med en god idé og/eller spændende forretning til at sende en ansøgning ind.
I foråret slap virksomhederne Mo Design og Melvin igennem nåleøjet og blev dermed inviteret i hulen. I denne artikel kan du læse mere om deres virksomheder, deres oplevelser af deltagelsen og betydning for deres virksomheder.
– Det var en enorm sund proces, fortæller Malene Flensted Urup, når APPETIZE møder hende til en snak om hendes og Mette Mølgård Andersens deltagelse i Løvens Jyske Hule.
I 2013 havde Jens Højer Invest overtaget det, der dengang var kendt som M & O Design. Mette var blevet ansat i Højer Møbler et par år tidligere og var kommet fra en stilling som regnskabschef i Villa Collection. I 2014 blev Malene ansat i M & O Design som adm. direktør. Virksomheden gennemgik som følge deraf store ændringer. Den fik ny visuel identitet og en navneforandring til mo design. Den fik desuden nyt idégrundlag, vision, værdier og mål. Derfor valgte Jens Højer at deltage i Løvens Hule sammen med Mette og Malene for at deltage i afgørelsen om virksomhedens fremtidige konstruktion.
– Mette og jeg havde endnu ikke besluttet om vi ville starte vores egen virksomhed, da vi deltog i projektet. Så det vi præsenterede panelet for, var bl.a. idéen om eventuelt selv at overtage den del, som Jens Højer ville afhænde, altså MO Design. Da vi valgte at indsende en ansøgning, var det således mere sparringen end selve den økonomiske indsprøjtning, vi var ude efter. Selvfølgelig havde vi brug for noget kapital, men det var den professionelle tilgang og sparring, vi allermest havde brug for, fortæller Malene.
Ifølge Malene var hele processen omkring selve ansøgningen en yderst lærerig proces.
– Den tvang os til at finpudse strategien og se den med helt andre øjne. Vi måtte bevise overfor os selv og andre, at virksomheden var en investering værd og at den rummede et potentiale. Det er utrolig lærerigt, at forsøge at beskrive sin egen virksomhed, sit eget projekt, på blot 20 minutter. Det kræver, at man vender hver eneste sten og lærer sin egen virksomhed og sit eget projekt så godt at kende, at man er i stand til at være skarp og målrettet i sin præsentation af den.
Processen var ikke mindst lærerig for dem begge, og selvom de tidligere havde bestredet betydningsfulde stillinger i tunge virksomheder og trækker på en helt masse erfaring, havde de ikke tidligere drevet en forretning sammen.
– Vi lærte meget om hinanden. Vi havde jo været kollegaer i noget tid, men vi havde ikke været erhvervsdrivende sammen. Så vi havde mange overvejelser og samtaler med fokus på os selv og hvordan vi skulle samarbejde og udvikle virksomheden sammen.
Da Mette, Malene og Jens havde præsenteret deres forretningsidé for panelet, viste investor Jørgen Nielsen, en erfaren CEO og CFO, interesse for deres projekt og indledte derefter et samarbejde med dem.
– Jørgen endte med at være facilitator for hele processen. Han havde et godt kendskab til kontorbranchen og mange gode kontakter, som vi har nydt rigtig godt af. Uden ham havde der ikke været et MO Design i dag. Vi er nu alle tre ejere af virksomheden og vejen ligger åben. Det har derfor på alle måder klædt os på til fremtiden, at få lov til at være med i hulen.
Brød, smør og marmelade
Mo Design forhandler og designer moderne kvalitetsmøbler og unikke, kreative løsninger til professionelle miljøer. Virksomheden har blandt andet Daarbak, Scanoffice, Inventa, Furn by OX og Kontorland på deres kundekartotek, og den har stået som producent af tekstilbeklædningen til KUNSTEN i forbindelse med den nyligt overståede renoveringen.
Mo Designs forretningsidé er således tredelt, hvor agenturet på de to ita- lienske møbelproducenter Gaber og Billiani udgør den ene søjle, tekstile løsninger en anden og egenproducerede møbler den tredje. Og mens agen- turet ifølge Malene giver brødet i dagligdagen, så er det designerdelen, der giver dem både smørret og marmeladen. Og den søjle må gerne vokse sig større med tiden.
– Vi brænder bestemt for Gaber og Billiani, men vi håber, at vores egen designede møbler med tiden kan udgøre en større andel af vores samlede sortiment, erkender Malene.
– Vi har ingen planer om at udkonkurrere vores egne agenturer. Og vi vil ikke, i modsætning til mange andre, producere en stol og så forsøge at få den på markedet. Det handler om, at når en kunde for eksempel har et specielt hjørnearrangement, som hverken Gaber eller Billiani har møbler til i deres sortiment, så designer vi vores egne løsninger sammen med kunden. Og på den måde designer vi og producerer unikke løsninger til vores kunder, som efterfølgende kan blive en del af vores sortiment til vores øvrige kunder.
Et privilegium for nordjyske iværksættere
Det er tydeligt, at deltagelsen i Løvens Jyske Hule har været en lærerig proces for både Mette og Malene. Og Malene vil bestemt anbefale andre iværksættere at gøre det samme, hvis de ligger inde med en god idé. Men hun råder dem til at forberede sig godt.
– I en proces som den i Løvens Jyske Hule, hvor der er mange interessenter og hvor man kun har 20 minutter til at bevise og synliggøre, at man er interessenternes tid og penge værd, er det utroligt vigtigt at være meget præcis, skære ind til benet og lyde overbevisende. Vi var klare på, hvor vi ville hen, men meget usikre på, hvordan vi kom igennem transaktionen og hvordan det ville blive modtaget.
– I dag er vi meget taknemmelige for, at vi fik chancen. Det er et privilegium for iværksættere, at der findes sådan et organ, som er lydhør og klar på at gå med, hvis de mener, projektet er overbevisende. Og vi er meget glade for vores nye sparringspartner, bestyrelsesformand og medejer Jørgen Nielsen.
Det var meget udbytterigt for iværksætter Lasse Thomsen og hans tre medarbejdere, at være med i Løvens Jyske Hule. Alle fire investorer, der sad i panelet, viste således interessere i at være en del af projektet. Og det skyldtes ifølge Lasse ikke mindst deres grundige forberedelse og målrettede præsentation af projektet.
– Vi havde virkelig forberedt os grundigt til præsentationen. Vi var blevet anbefalet, at det kun var en af os der skulle præsentere det, men idet vi var fire og alle med hver deres funktioner og spidskompetencer, valgte vi at dele de 20 minutter jævnt ud på hver af os. Det gav 5 meget målrettede minutter til hver, hvilket viste sig at være en god beslutning, fortæller Lasse.
CEO og cofounder Lasse skulle således sammen med sin forretningsudvikler, projektleder og salgschef præsentere panelet for deres helt egen robot, som skal give borgere, der ikke selv kan gå på toilettet, friheden til selv at gå på toilettet i det øjeblik behovet opstår.
– Jeg startede med at præsentere idéen bag vores robot, så overtogt projektlederen og fortalte om behovet for robotten blandt borgerne, hvorefter de andre fortalte om henholdsvis salgsdelen og udviklingspotentialet.
Det var meget vigtigt for Lasse og hans medarbejdere, at præsentationen var skarp og præcis. Derfor havde de i halvanden måned op til dagen forberedt sig på oplægget ved at præsentere det for hinanden.
– Det var meget lærerigt. Første gang endte vi for eksempel med at bruge en hel time på præsentationen. Og det gik jo ikke, idet vi kun havde 20 minutter til det. Så måtte vi skære til og præcisere. Næste gang brugte vi en halv time, og endte så med at koge det ned til de 20 minutter, vi havde til rådighed.
Men trods den grundige forberedelse og udbytterige deltagelse, gik præsentationen ikke helt som forventet. Da de stod klar til at gå i gang med plancher og video, ville elektronikken ikke være med.
– Det var meget stressende. Vi skulle til at vise vores video af robotten, da computeren meldte fra. Det var meget stressende, men løsnede egentlig også op for stemningen. Panelet, som ellers var meget seriøse at se på, viste sig at være meget forstående og fortalte os at tage den med ro og at det nok skulle gå.
En pitch, hvor ansøgerne møder investorerne, tager i alt 60 minutter. Efter den 20 minutter lange præsentation får investorerne 20 minutter til at stille ansøgerne kritiske spørgsmål. Herefter har løverne 10 minutter til at votere inden ansøgerne igen kaldes ind til løvernes endelige dom i 10 minutter.
Robot til toiletbesøg
Og det gjorde det. Computeren endte med at samarbejde, hvorefter de fire præsenterede panelet for deres robot, som er det første velfærdsteknologiske hjælpemiddel, der kan tage benklæder af og på et menneske i forbindelse med et toiletbesøg.
Den nyskabende velfærdsteknologi er således et resultat af et samarbejde mellem Melvin ApS, borgere, Aalborg Kommune, Aalborg Universitet, UCN Aalborg og Center For Velfærdsteknologi i Aalborg. Ideen bag udsprang af efterspørgsel fra borgere i Aalborg Kommunes hjemmeplejesystem, som havde efterlyst et hjælpemiddel til af- og påtagning af benklæder i forbindelse med toiletbesøg.
Aalborg Kommune henvendte sig derfor til Lasse og beskrev problemet, idet de også kunne se potentialet i at gøre borgerne selvhjulpne i relation til øget livskvalitet.
– Borgere, der i dag er afhængige af personlig assistance til af- og påklædning i forbindelse med toiletbesøg, oplever med vores robot at blive helt eller delvist uafhængige af den daglige hjælp til plejen. Det handler derfor om værdighed og livskvalitet for borgeren, fortæller Lasse.
Men ifølge Lasse er det ikke blot en meget stor gevinst for den enkelte borger, med bestemt også for kommunerne, der bruger mange ressourcer på området, og derfor med Melvin kan frigøre tid og ressourcer til andre plejeopgaver i kommunen.
– Som samfund står vi over for en demografisk udfordring. Statistikker viser, at knap 12% af befolkningen i Danmark var over 70 år i 2014, og det forventes at stige til cirka 20% i 2050. Over samme periode vil aldersgruppen med personer fra 19-60 år falde betragteligt. Udfordringen er derfor en reducering af personalet i vores sundhedssystem.
– Gennemsnitsalderen stiger også, og med flere ældre stiger antallet af opgaver for sundhedspersonalet. I dag skønnes der at være 20.000 borgere, der alene har brug for hjælp til toiletbesøg. Der er derfor et meget stort behov for løsninger som vores fremover, pointerer han.
I dag står robotten – efter mange konceptvariationer, udformninger og prototyper – klar. Og den er allerede blevet solgt til en del kommuner rundt om i landet.
– Det har været en lang proces, og hvad der for halvandet år siden forekom umuligt, har nu vist sig at kunne realiseres. Vi har brugt to år på koncept-, udviklings- og konstruktionsarbejde, og i dag er det hårde arbejde blevet til virkelighed. Vores ambitioner er indfriet, ikke mindst med hjælp fra deltagelsen i Løvens Jyske Hule og investor Asbjørn Berge.
Asbjørn Berge, der er direktør i Berge Invest og Industri Invest og har mange års erfaring med opkøb af virksomheder, generel ledelse og organisationsudvikling, endte med at opkøbe 20% af andelen i Melvin, og sidder som formand i bestyrelsen.
– Han har tilføjet virksomheden enormt god sparring, og vi har allerede på fire måneder afholdt fire meget konstruktive bestyrelsesmøder. Så tingene har taget fart efter at han blev en del af virksomheden.