Skip to main content
Reklame | Salling
28. august 2017

Lad dig inspirere

Den lyse skandinaviske stil har længe hersket i de danske hjem, men langsomt er de dybere farver og eksklusive tekstiler begyndt at vinde indpas. Men hvad er de nyeste trends? Marie Bak, der er salgsleder i Sallings Boligafdeling, giver her sine bud på de nyeste tendenser i efteråret

At gå på jagt i Sallings boligunivers er en fryd for de fleste indretnings-interes-serede. Her kan man finde klassikere som Kay Bojesens træ-dyr, blandt andet aben i teak- og limbatræ, der bliver ved med at være fast inventar i mange danske hjem, på trods af, at den så dagens lys for første gang i 1951. Man kan også finde den berømte pedalspand fra VIPP, der startede som tilbehør i en frisørsalon for over 75 år siden, men nu er fast inventar i designbevidste hjem, og endda har fået en plads på MOMA, museet for moderne kunst i New York.

Udover de klassiske mærker, som eksempelvis Kaj Bojesen og Bjørn Wiinblad, der har oplevet en stor renæssance i de senere år, så er der selvfølgelig også en masse nye brands, der bryder rammerne. Et af dem er Ferm Living, der laver smukke produkter med fokus på håndværk og design. Et andet er Morsø, der blandt andet laver støbejernsovne til terrassen, der kan bruges som røgovn, til bagværk, og praler af at kunne lave de bedste pizzaer i verden. Det skal man da ikke snyde sig selv for på trods af, at temperaturen falder udenfor.

Klassikere og nye tendenser

Danmark er verdenskendt for design, og mange danske produkter kan da også findes i internationale hjem. Noget tyder på, at vi bliver ved med at beholde denne position, for der bliver ved med at dukke nye spændende nordiske mærker op. Tendenserne for indretningen har ændret sig radikalt bare de sidste 20 år;

– I starten af 00’erne gik man fra det farvestrålende til at alt lige pludselig skulle være så minimalistisk som muligt. Sort og hvidt. I de sidste par år har boligen været præget af det mere rolige med pastelfarver, glas i lyse farver og fine print på de lyse tekstiler. Senest har naturen spillet en vigtig rolle i indretningen og tendensen har været træ og de mere rå stoftyper – herunder hør, fortæller Marie.

I Sallings boligafdeling er der over 100 forskellige mærker, der alle er nøje udvalgt af de dygtige indkøbere. Mens nogle varer bliver skiftet ud med tiden, så er der andre, der beholder deres plads i butikken igennem flere årtier.

– Vores bestseller er helt klart varer som Kay Bojesen-figurerne. Det er klassikere, som gør sig godt i ethvert hjem og perfekt gave til både ham og hende. Royal Copenhagen er stadig meget populært og helt klar noget af det, vi fremover også vil sælge meget af. HAY’s sengetæppe, Mega Dot, også gået hen og blevet en klassiker. VIPP har jo også deres velkendte pedalspand, men hvad mange ikke ved er, at deres sortiment langsomt bliver udvidet med lækre produkter, for eksempel en fejebakke og badeværelsesinteriør, der kan tage år at færdigudvikle, fortæller Marie.

I efteråret fortsætter trenden med de mørke farver og eksklusive stoftyper. Metal, der længe har været fremme indenfor belysning, og eksempelvis vaser og lysestager, kommer også til at kunne ses på et uventet lærred;

– Tendenserne dette efterår er især de dybe mættede farver, såsom blomme, bordeaux, dyb flaskegrøn, karry og blå. Stoffet på blandt andet puder og sengetæpper er i den mere tunge ende, som for eksempel velour. Mønstrene er meget geometriske, men store blomster på sengetøjet er stadig et hit. Derudover er metallic print på stof stort dette efterår. Keramik i alle afskygninger har fået en renæssance og ses hos flere brands, som
for eksempel Bloomingville og House Doctor, fortæller Marie.

Farvet glas er stadig en stærk trend, men farverne bliver dybere denne sæson, end de har været tidligere.

Stor variation

Den store boligafdeling i Salling består af belysning, boligtekstiler og boligtilbehør. I belysningsafdelingen har de blandt andet kendte brands som for eksempel Frandsen, Muuto og Tom Dixon. Man kan også købe alt det bløde til hjemmet, heriblandt håndklæder, sengetæpper og sengetøj. Derudover har Salling også alt, hvad man kunne drømme om til køkkenet;

– Vi har et kæmpe sortiment i gryder, pander og eksklusivt køkkentilbehør. Der er noget for enhver smag, lige meget om man er nybegynder eller erfaren i køkkenet. Et af de produkter, som vi er meget glade for, er vores kobberpander og -gryder fra Mauviel. Kobber er den bedste varmeleder, man kan finde, så det er virkelig et produkt for feinschmeckeren, fortæller Marie.

Sortimentet indeholder selvfølgelig en del af de klassiske brands som Kay Bojesen, Stelton og Royal Copenhagen, men også en del nye brands.

– Vi bestræber os på at have så mange varegrupper som muligt, og samtidig have et stort udvalg inden for de forskellige varegrupper. Da vi er et stormagasin med mange forskellige målgrupper, er det også vigtigt at have noget for enhver smag. Vi holder løbende øje med de nye upcoming brands, som kan være interessante for vores afdeling, fortæller Marie Bak.

Salling har også deres eget mærke, Nordstrand, der producerer frotté, som Marie er ansvarlig for. Med dette mærke har de mulighed for at producere gode kvalitetshåndklæder til en rigtig god pris. Marie fortæller, at det er et mærke, som kunderne er rigtig glade for. Nordstrand står nemlig for halvdelen af salget af frotté i Salling.

Startede som juleassistance

Maries vej til stillingen som salgsleder er måske lidt atypisk;

– Jeg begyndte som juleassistance i Boligtekstil for 12 år siden. Dengang troede jeg ikke, at branchen var noget for mig, men efter meget kort tid var jeg solgt! Jeg gik derefter i lære og har sidenhen været fastansat. Nu er jeg salgsleder for hele boligafdelingen. Derudover har jeg ansvaret for Sallings egenproduktion på frotté og sengelinned. Det er et spændende job med masser af udfordringer, og der er hele tiden skiftende tendenser, som skal udforskes, fortæller hun.

En af hendes arbejdsopgaver er at ruste de
dygtige medarbejdere, så de kan hjælpe kunderne bedst muligt.

– Vi vil gerne give kunderne en fantastisk oplevelse, og det gør jeg bedst ved at sørge for at medarbejderne har en god viden om produkterne, og hvordan man kan sætte dem sammen. Vi skal jo inspirere kunderne.

Når man arbejder i en boligafdeling, så smitter det selvfølgelig af på ens eget hjem;

– Stilen i mit eget hjem er som så mange andres, et miks af gammelt og nyt. Jeg elsker mine gamle møbler med historie, så når der skal skiftes udtryk i den lille lejlighed, er det med et par puder et tæppe eller vaser. Der kommer hele tiden så meget nyt, og det er nemt at mikse ind i hjemmet. Ofte skal der ikke så meget til, fortæller hun.

– En af de ting, der helt sikkert skal med hjem dette efterår, er de nye flotte Luna krukker fra Muubs. Derudover sniger der sig sikkert også et par af de nye puder fra Bloomingville med hjem. Bordeaux er helt klart en af yndlingsfarverne lige nu, og de nye puder i velour og med frynser vil gøre godt sig godt i min gamle lædersofa, fortæller hun med et smil.

Så tag i Salling og lad dig inspirere til at opdatere boligen i efteråret. Her har de næsten alt, hvad selv den mest krævende indretningshaj kunne drømme om. Vi lover, at du ikke går skuffet hjem.


Nyeste artikler

Sangerinden Drew Sycamore er vokset op i en lillebitte by i bunden af Nordjylland. Med den nordjyske jordnærhed og en urokkelig tro på, at succesen…
Når man står midt i et voksenliv, hvor logistik og hamsterhjul er ved at tage over, så længes vi nok alle sammen en smule efter barndommen, hvor de…

Logo for APPETIZE Magasin
APPETIZE Magasin er et slow-medie, der indbyder til ro og fordybelse. Vi er det eneste af sin slags i Nordjylland, og vi tror på, at værdien af vores seks årlige udgivelser gør en forskel på oplevelsen af at høre til og være en del af den nordjyske DNA. Vi er stolte af vores region og sætter stor pris på at fortælle om alle de nordjyder, der gør en forskel. Både de private og virksomhederne.

Tilmeld nyhedsbrev