Julekalenderens historie
Julekalenderen med nedtælling til den længe ventede juleaften, er en tradition, som vi efterhånden alle kender til.
Alle voksne der før har måtte besvare spørgsmålet fra deres børn, om hvor mange dage der er til jul, er helt sikkert meget taknemmelige for denne opfindelse.
Ideen til en julekalender blev udviklet i München i Tyskland i 1903 af forlaget Reichhold og Lang. Den ene af forlagets ejere, Gerhard Lang, havde fået ideen til julekalenderen fra sit eget barndomshjem. Da han var yngre, var hans mor blevet træt af at svare på, hvor lang tid der var til jul, og derfor skabte hun den første udgave af julekalenderen til sine børn.
Hun havde bagt 24 kager, som hun hver især havde givet numre og hængt op på et stykke stof. Indtil det blev jul, måtte de hver dag i december spise en kage.
I 1920 introducerede Gerhard Lang den julekalender vi kender i dag. Julekalenderen bestod af et ark med 24 billeder og et ark med 24 vers. Tanken bag denne fremgangsmåde var, at man skulle starte med, at læse det eftertænksomme vers, og derefter klippe dagens billede ud og lime det ovenpå verset. Traditionen bredte sig hurtigt til lande verden over, og er i dag en fast juletradition i mange lande herunder Danmark.
Den første danske julekalender inspireret af Gerhard Lang blev fremstillet i 1932 og produceret på Chr. Olsens Kunstforlag i København.
Først i 1960’erne var chokoladejulekalenderne at finde på markederne.
I dag indeholder de fleste julekalendere chokolade eller andre søde sager, for at gøre ventetiden op til jul en smule sødere for de barnlige sjæle og utålmodige små.
Konceptet med tv-julekalendere opstod i Sverige i 1960, stærkt inspireret af succesen med den trykte julekalender. Kun to år senere i 1962 kom tv-julekalenderen til Danmark, og senere hen er ideen med julekalendere på tv også nået til Norge, Finland og Island.
Fra 1962 var DR den eneste kanal der producerede tv-julekalendere, indtil TV2 gjorde dem selskab i 1990.
Sidenhen er andre tv-kanaler kommet frem med deres svar på tv-julekalendere, og succesen fortsætter i høj stil med otte forskellige tv-julekalendere i 2018.
Traditionen med tv-julekalendere var fra starten målrettet børn og ideen blev understøttet af kalenderen kaldet ‘Børnenes U-landskalender’.
Navnet dækker over, at overskuddet fra salget går til et humanitært formål i et U-land.
Inspirationen til U-landskalenderen var hentet i Sverige, hvor der allerede i 1950’erne havde været adventskalender i radioen, hvor overskuddet gik til ældre, ensomme og syge.
Julekalenderen og især tv-julekalenderen er altså nogle af de nyere tilføjelser til de danske juletraditioner. I dag findes der mange måder, at gøre ventetiden frem til juleaften en smule lettere at komme igennem. Rundt omkring i de danske hjem benyttes der både chokoladekalendere, skrabekalendere, tv-kalendere, adventskalendere, kalenderlys osv.
Alle disse hyggelige redskaber er til, for at gøre nedtællingen til den store dag en smule sjovere for de utålmodige. Én ting er sikker, og det er, at disse mange juletraditioner er kommet for at blive, gamle såvel som nye.