Skip to main content
28. november 2017

Chokolade med omtanke

I dag kommer omkring 70% af verdens kakao fra Afrika. Det betyder, at når vi går ned i butikken og køber en chokoladebar, så er den typisk startet som en kakaobønne et sted i Afrika, inden den er blevet til et lækkert stykke spiseklar chokolade.

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvad det egentligt er, vi spiser. Er der for eksempel sprøjtemidler i chokoladen? og er det blevet fremstillet under ordentlige forhold, eller er kakaobønderne blevet underbetalt?

Kipling Travel har som eneste danske CSR-certificerede rejsebureau et kæmpe fokus på bæredygtighed. De ønsker at oplyse danskerne om de valg, de selv kan træffe, der på lang bane kan være med til at bevare de smukke steder i verden, som vi elsker at tage på opdagelse i. Derfor har de lavet en animationsvideo, hvor du kan se, hvilke mærker, du bør være opmærksom på, når du køber chokolade hos dit lokale supermarked.

Kilde: Kipling Travel

Det grønne EU-blad

Det grønne EU-blad er et mærke, der blandt andet sikrer økologisk landbrug samt tager hensyn til miljøet. Det betyder, at producenterne skal overholde visse regler for at få lov til mærke sine varer med det grønne blad.

Regler for økologisk landbrug indebærer for eksempel, at genmodificering (GMO) er forbudt. Det kan også indebære stramme restriktioner i forhold til kemiske pesticider, antibiotika og syntetisk fertilisering.

Økologisk landbrug skal ligeledes tage hensyn til miljøet ved at respektere naturen såsom den jord, der bliver dyrket i samt de ressourcer, der bliver anvendt i forbindelse med produktionen – eksempelvis vand.

For at få lov til at sætte EU’s grønne blad på chokoladen, skal alle EU’s økologiregler være opfyldt, og det betyder, at chokolade med det grønne EU-blad er chokolade, der er fremstillet med hensyntagen til miljøet samt med lavt indhold af sprøjtemidler.

Fairtrade-mærket

Billedresultat for fairtrade

Fairtrade er ikke et økologimærke. Til gengæld er det en mærkningsordning, der går op i fair forhold for arbejdere og bønder i fattige lande. Det indebærer for eksempel, at bønderne og arbejderne er sikret en mindstepris for deres råvarer.

Det indebærer også, at kooperativerne får en særlig Fairtrade bonus, som de i fællesskab kan bruge på for eksempel uddannelse, sundhed eller lignende, så de har mulighed for hele tiden at forbedre forholdene.

For at bønderne og arbejderne kan være med i Fairtrade-ordningen, skal de leve op til miljømæssige og sociale krav. Fairtrade kommer på både anmeldte og uanmeldte besøg for at kontrollere, at forholdene er ordentlige og på den måde sikre, at arbejderne ikke bliver udnyttet eller arbejder i farlige miljøer.

Når man køber chokolade, der er mærket med Fairtrade, køber man for det første et produkt, som er lavet på kakaobønner, der er dyrket og høstet under ordentlige forhold, og hvor arbejderne er blevet betalt en fair pris for kakaoen. For det andet støtter man samtidig Fairtrade-ordningen, da bonussen er noget kooperativerne tjener, hver gang de sælger Fairtrade-råvarer.

Ø-mærket

Ø-mærket er et økologimærke, der viser, at produktet lever op til den danske økologilov, og at de danske myndigheder har kontrolleret det sidste sted, der sidst har pakket, mærket eller forarbejdet produktet.

Hvis chokoladen har det grønne blad men ikke Ø-mærket, betyder det, at chokoladen er kontrolleret i et andet land, hvor Ø-mærket sikrer, at det er de danske myndigheder, som har ført kontrol. Derudover kan Danmark fastsætte endnu strammere krav, så produktet ikke blot skal leve op til EU’s krav men også Danmarks økologiregler.

Køber man chokolade med Ø-mærket, er man altså sikret, at både EU’s krav om økologi bliver overholdt, at Danmarks krav til økologi bliver overholdt, og at de danske myndigheder har ført kontrol. Chokolade mærket med det danske Ø, er derfor chokolade, som er fremstillet med hensyntagen til miljøet samt med lavt indhold af sprøjtemidler.

 


Nyeste artikler

Sangerinden Drew Sycamore er vokset op i en lillebitte by i bunden af Nordjylland. Med den nordjyske jordnærhed og en urokkelig tro på, at succesen…
Når man står midt i et voksenliv, hvor logistik og hamsterhjul er ved at tage over, så længes vi nok alle sammen en smule efter barndommen, hvor de…

Logo for APPETIZE Magasin
APPETIZE Magasin er et slow-medie, der indbyder til ro og fordybelse. Vi er det eneste af sin slags i Nordjylland, og vi tror på, at værdien af vores seks årlige udgivelser gør en forskel på oplevelsen af at høre til og være en del af den nordjyske DNA. Vi er stolte af vores region og sætter stor pris på at fortælle om alle de nordjyder, der gør en forskel. Både de private og virksomhederne.

Tilmeld nyhedsbrev