Skip to main content
Tekst & Foto Presse
3. oktober 2016

Charmetrolde i kamp mod kræft

Kunstnere, kendisser og folkekære lykketrolde i ny kreativ kampagne for at indsamle penge til Kræftens Bekæmpelse

En lille folkekær lykketrold bliver nu det kreative omdrejningspunkt i en ny landsdækkende kampagne for at indsamle penge til Kræftens Bekæmpelse.

En lang række af populære danske kunstnere, designere og kendisser har nemlig haft til opgave at forvandle den charmerende og verdensberømte Gjøl-trold til sjove og dekorative fantasifigurer. Resultaterne heraf vil nu kunne købes i butikkerne over hele landet, og for hver solgt figur går der et fast støttebeløb direkte og ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse.

Projektet hedder Lykketrold Fundraiser og skal ses i lyset af, at det er 100 år siden, at Gjøl-troldens skaber, Thomas Dam, blev født i Gjøl i Nordjylland, og det er 80 år siden, at han skar den første Gjøl-trold ud i træ. Thomas Dam døde selv af kræft i 1989, og hans efterkommere ønsker nu at støtte forskningen i kræft og at hjælpe ramte familier.

Nye kreative trolde

Dam-familien har derfor indgået en aftale med firmaet ”bySommer” i Nørresundby om at gennemføre dette støtteprojekt, hvor man inviterer udvalgte markante personligheder til at skabe nye kreative udtryk af Gjøl-trolden – uden at ændre det karakteristiske udseende Thomas Dam i sin tid gav Gjøl-trolden.

På nuværende tidspunkt er det muligt at købe syv forskellige figurer, men mange flere vil hurtigt komme til. I det første sortiment fås tv-kokken Claus Holm (nu med hår) som ”Bum-trold”. Jason Watt har skabt en racertrold i Steve McQueen-stil. Idefa Gruppen har fået lavet en HC Andersen-trold, der hedder ”Once upon a time”. Pixel TV har skabt en Gamer-trold. ”Nissemoder” Etly Klarborg er moder til ”Bette-trold”. Kunstneren Ruth Foster Crone står bag den Afrika-inspirerede ”Onyx Flame”, og endelig har designeren Rikke Axelsen lavet den rejselystne ”Travis The Traveller”.

Figurerne fås i op til tre størrelser, og de vejledende udsalgspriser ligger mellem 269,95 kroner og 699,95 kroner. Heraf vil mellem 20 og 50 kroner – afhængig af størrelsen – gå direkte til Kræftens Bekæmpelse. De kan købes overalt i Danmark i førende isenkram- og brugskunstforretninger samt i interiør-butikker.

Originalerne til figurerne er helt op til 1,40 meter høje, og de vil blive udstillet udvalgte steder i Danmark og solgt på en stor auktion i foråret 2017, hvor alle pengene ubeskåret går til Kræftens Bekæmpelse.

Fakta om lykketrolden

Den lille lykketrold fra Gjøl er kendt og elsket i hele verden. I 1962 kom Gjøl-trolden på USA´s største legetøjsmesse, hvor den året efter blev kåret som årets legetøj. Siden blev der solgt millioner af eksemplarer over hele verden.

I 2012 købte det amerikanske selskab, DreamWorks, rettighederne til lykketrolden og en ny animationsfilm i stil med ”Shrek” er nu på trapperne. Filmen får titlen ”Trolls”, og det er store stjerner som Justin Timberlake, Gwen Stefani og Anna Kendrick, der skal levere musik og stemmer til troldene. Filmen kommer i biograferne i efterårsferien.

Lykketrolden var også med, da den første kvindelige pilot, Betty Miller, krydsede Stillehavet. Præsident J.F. Kennedy spurgte hende efter den 16 dage lange flyvetur: ”Var det ikke frygteligt ensomt at flyve så langt?” Til det svarede Betty Miller: ”Nej, for jeg havde jo min lykketrold, Dammit, med.”

Se også vores artikel om den ikoniske Gjøltrold her: Gjøltrold på nye eventyr

2-10

2-6

2-8

2-12

 


Nyeste artikler

Sangerinden Drew Sycamore er vokset op i en lillebitte by i bunden af Nordjylland. Med den nordjyske jordnærhed og en urokkelig tro på, at succesen…
Når man står midt i et voksenliv, hvor logistik og hamsterhjul er ved at tage over, så længes vi nok alle sammen en smule efter barndommen, hvor de…

Logo for APPETIZE Magasin
APPETIZE Magasin er et slow-medie, der indbyder til ro og fordybelse. Vi er det eneste af sin slags i Nordjylland, og vi tror på, at værdien af vores seks årlige udgivelser gør en forskel på oplevelsen af at høre til og være en del af den nordjyske DNA. Vi er stolte af vores region og sætter stor pris på at fortælle om alle de nordjyder, der gør en forskel. Både de private og virksomhederne.

Tilmeld nyhedsbrev